
© CIMERA 1

CAMEL 3 / March 2000
Monopolization of Media in Tajikistan

By Niso Mansuri

Journalist, Tajikistan
 

Attempts of the Tajik lawmakers making their first steps towards the rule of law,
sometimes remind the efforts of Sisyphus. Huge material and intellectual resources
are spent to bring local laws in conformity with the international norms, only to
watch how these laws are not enacted as a result of the of active resistance of the
bureaucratic machine.

 
Among others, this concerns the legislation covering the creation of independent

radio and TV stations.
In theory, the Tajik law on “TV and Radio Broadcasts” allows the creation of

independent electronic media. The enactment of the law has led to the creation of
Gulibodom, ACIS, SM-1, Ustrushana and other independent TV companies.

 
But there is not a single radio station functioning in the country despite the

proven efficiency and profitability of such a venture. The law discriminates against
private TV and Radio companies granting  “a priority to the state-owned
broadcasting companies to access the state owned TV and Radio networks.”  Two
years ago two alternative Radio stations, NIC and Asia-Plus, requested a
permission to broadcast in Dushanbe and its surroundings.

The Dushanbe office of UNESCO issued a grant to develop these two radio
stations at the end of 1998, and already in mid 1999 it was technically possible to
start the broadcasting. But two things were missing - license from the State TV and
Radio Committee and a technical permission of the Communications Ministry. And
here the enthusiasts were met by bureaucratic bottlenecks.

Does it make a sense for a bureaucrat to issue a license to his potential
competitor?  Of course not! The reasons cited for refusals are artificial: the absence
of a respective legal base, or presidential or parliamentary elections etc. In their
efforts to delay giving away licenses, the bureaucrats from the  State TV and Radio
Committee resort to an absurd. When they refused a license to Asia-Plus the first
time, they insisted that it was because Asia-Plus was a foreign company. Even if
the respective commission of the Tajik Parliament ( Mdjlisi Oli) voided the
decision of the State TV and Radio committee in spring 1999, today, after two
years, nothing has changed.

 
Unfortunately, the law does not contain any penalties or responsibility for such

monopolists. Other private broadcasting companies such as Asia from Khodjent,
Regar TV from Tursunzade and NTV from Kurgan Tube envy the Broadcasting
center of the Russian Military Division # 201, which rebroadcast signals of 2
Russian radio companies,  TV-6 and Radio Nostalgie. According to the survey
conducted by the Zerkalo Center of Sociological Studies, 38 % of the audience in
Dushanbe prefers Radio Nostalgie, 29 % listens to the local state-owned channel
“Sadoi Dushanbe” and only 12 % of the respondents prefer the National Radio. The



© CIMERA 2

low popularity rating of the National Radio is a vivid example of the reluctance of
the monopoly to give away even this small audience.

The parliamentary and presidential elections in Tajkistan are a history, the peace
process has reached its logical end. It is interesting to know how the Committee
will explain its refusal to issue licenses this time?


