
10

9

11

13

26

14

23

25

27

29

31

36

37

CONTENTS:

M
E

D
I

A
 

B
U

L
L

E
T

I
N

A russian version is also available. If you wish to receive an electronic version of
this bulletin (Acrobat pdf version), please contact the responsible Editor.

Responsible Editor:
Vicken Cheterian, Geneva:
Cauca su s  Media  Suppor t  Pro j e c t ,  15  rue  d e s  Vo i s in s ,  1205  Geneva .
Tel: +41-22- 329 33 37, Fax: +41-22-320 58 73. E-mail: vicken@mail-box.ch

Editors:
Shahin Rzaev, Baku:
Telephone: +994-12-90 67 13, e-mail: shahin@qaya.baku.az

Aris Khazinyan, Yerevan:
Tel: +37-42-35 06 Fax: +37-42 58 22 97

Tamar Chikovani and Nino Gelashvili also collaborated in the preparation of this
bulletin from Tbilisi

TRANSCAUCASUS
Number 5, January 1999

5

EDITORIAL

FOREIGN LANGUAGE MEDIA IN SOVIET GEORGIA

MINORITIES AND THEIR MEDIA IN SOVIET AZERBAIJAN

STATE POLICY AND MINORITY MEDIA IN SOVIET ARMENIA

POST-INDEPENDENCE MINORITY MEDIA IN AZERBAIJAN

ARMENIAN PAPERS IN GEORGIA

THE CURRENT STATE IN THE REPUBLIC OF SOUTHERN OSSETIA AND NATIONAL MINORITIES

CHANCES OF MINORITY LANGUAGE MEDIA UNDER MARKET CONDITIONS IN AZERBAIJAN

THE UNION OF NATIONALITIES IN ARMENIA

AZERBAIJANI PRESS IN GEORGIA

RUSSIAN LANGUAGE AND MASS MEDIA IN AZERBAIJAN

THE FUTURE OF THE RUSSIAN LANGUAGE MEDIA IN ARMENIA

THE RUSSIAN LANGUAGE PRESS OF GEORGIA AND ITS FUTURE

POLITICAL SITUATION IN AZERBAIJAN

POLITICAL SITUATION IN ARMENIA

POLITICAL SITUATION IN GEORGIA

ABOUT THE MASS MEDIA WHICH DID NOT EXIST

ABOUT CMSP SIXTH CONFERENCE, HELD IN STEPANAKERT

NEWS FROM ARMENIA

NEWS FROM AZERBAIJAN

NEWS FROM GEORGIA

CIS NEWS

21

19

17

16

15

6

5

3

2

Welcome !
Welcome to the electronic version of

the Transcaucasus Media Bulletin



Number 5, January 1999



Responsible Editor:



Vicken Cheterian

Caucasus Media Support Project

15 rue des Voisins, 1205 Geneva.

Tel: +41-22- 329 33 37

Fax: +41-22-320 58 73.

E-mail: vicken@mail-box.ch



2

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

EDITORIAL
BY VICKEN CHETERIAN

The presidential elections in Azerbaijan
brought a ray of hope for journalist in that
Caucasian country. President Heydar Aliev
canceled censorship, and permitted the state
dominated TV to reflect the opinion of those
not in the government, including opposition
candidates. In spite of irregularities, Mr. Aliev
won the elections with a 76% of the votes, a
huge progress compared with the previous
presidential elections in Azerbaijan, where Mr.
Aliev had won with a Soviet 98% of the votes.

Many hoped that these gains would be a first
step towards more liberties in Azerbaijan. But
post-elections period has frustrated such hope.
As our news section on Azerbaijan shows, huge
pressure has accumulated on media institu-
tions affiliated with opposition forces, or in-
dependent ones.

Our project is following closely the media
policy adopted in Baku, since for some time
we are planning to organize a conference there.
In direct contacts with the Minister of Infor-
mation Syrus Tabrizi we were told to be pa-
tient until the outcome of the elections after
which the Azerbaijani authorities would guar-
antee us the needed conditions to organize a
regional conference in Azerbaijan.

On the other hand, our project has marked
some success in bringing together Armenian
and Azerbaijani journalists. After our
Tzaghkatsor conference last year, where five

journalists from Baku visited Armenia for the
first time since the Karabakh conflict, seven
journalists from Azerbaijan arrived at
Stepanakert, the capital of the self-declared
Republic of Nagorno Karabakh. The event had
immense significance in one of the more com-
plicated conflicts in the war-torn Caucasus.
Next to our internal discussions, our partici-
pants had the opportunity in meeting high
level officials in both Stepanakert and Yerevan.
We intend to continue our efforts to use me-
dia not to mobilize the public opinion for war
and violence, but to use this tool to defuse
tensions, by inviting journalists to visit and
report the reality on the field, and start a dia-
logue among themselves, instead of confron-
tation and conflict.

But dialogue is difficult in case one misses the
necessary tools. As our articles on the topic
“Minorities and the Media” from our Tbilisi
conference reveals, minorities and their posi-
tion in media structures has been weakened
in the last decade. State supported minority
language publications are threatened to dis-
appear, in an age where state capacities have
shrunk to a minimum, and where the new
centers of economic power have no interest
in investing on “marginal” issues. Will the “in-
ternational community” intervene and fill this
lack? One should not forget: at the core of all
the wars in the Caucasus one can find frustra-
tion of minorities. •



3

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

FOREIGN LANGUAGE MEDIA IN SOVIET GEORGIA
BY ETERI KAKABADZE , KAVKAZPRESS  INFORMATION AGENCY, TBILISI

The print media of Georgia during the years
of Soviet rule were not really different in con-
tent despite their seemingly different affilia-
tion with various political, public and govern-
mental structures. This print media of that
period can be classified as the following: or-
gans of the Central Committee of the Com-
munist party published in four languages
(Georgian, Russian, Armenian and
Azerbaijanian), organs of the Central Com-
mittee of Komsomol (young communist
union) published in Georgian and Russian,
and a variety of papers of different state struc-
tures ( of Trade Unions, agriculture, pedagogi-
cal, literary, for children etc.) This collection
lacked originality and was essentially the same
in the center and the provinces, with their cir-
culation strictly regulated according to the
“protocol of importance.” Based on this prin-
ciple none of the papers, even if it was very
popular, could have a bigger circulation than
that of the organs of the Central Committee
of Communist party of Georgia.

These were the papers Komunisti, which had
the biggest circulation, and Zarya Vostoka (the
Sunrise of the Orient) in Russian, which had
a slightly smaller circulation, and then the cir-
culation was diminishing according to the “im-
portance. “ None of these circulation reflected
the demand and popularity of the paper
among readers. The circulation was planned
from above and an openly obligatory subscrip-
tion was practised to meet that plan. The study
of the readers’ market did not exist for the
simple reason that the Party knew better what
the people needed and in what quantities.

Nevertheless, there was an unofficial rating of
popularity of newspapers. Even visually it was
obvious that the least popular papers in the
kiosks were the Party papers flooded with

circulars and directives of the Central Com-
mittee of Communist Party and the Geor-
gian Communist Party, reports from numer-
ous summits and conferences, party activists
gatherings and other official stuff. The less
tense and less official papers were more popu-
lar e.g. sport, youth etc. which were more
relaxed in the composition of their contents.
The policy of any paper was defined by the
Party and the press was obliged to uncondi-
tionally and blindly follow it. The Party di-
rectives were untouchable, out of reach of
critics or re-thinking. The work of the jour-
nalistic corps was to secure a mass support of
the policy of the Party by inventing feedback
and positive comments of workers to it. Each
and every article had only one aim-to reach
the masses and disseminate the ideas of the
Party, mobilize them for the implementation
of a 5-year plan and stamp the superiority of
the socialist over the capitalist way of life in
their heads. For this reason, what we call mass
media today, was then a certain category of
mass propaganda and agitation.

The tight censorship which was imposed on
any publication including the “harmless” ones
covering sports, was actively helping the me-
dia to play its perceived role. The censorship
was imposed in a multi-stage process.

First, by the editor himself, who, as a rule,
was a member of the party nomenclature.
Naturally, for reasons of job security, he was
destroying from the creations of his employ-
ees everything which might have been against
the general policy of the Party and might not
have pleased the Party bosses.

Second, the article would pass through the
filter of the professional censor, and finally
there was also an open “telephone” censor-



4

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

ship. Each editor had a special telephone with
the state symbol of the Soviet Union replac-
ing the dial disc. One call to this telephone
was enough to destroy all of the issue of the
paper ready for publication.

Speaking about independence of journalists
and freedom of press in such conditions would
have been an utopia. Everything was based
on the principle of “the one who pays can
order the music.” Even now “freedom of press”
must be viewed as a relative notion, as any
freedom is always limited by lots of other
things including the law. Yes, the mass media
has become independent especially in Geor-
gia where this principle is integrated at its
fullest compared to other Transcaucasian
states. But becoming independent from an
external dictate and the financial support of
the state, none of the papers gained full inter-
nal freedom, as the policy of each paper is
dictated and will be dictated by the founder
and publisher. The journalist thus remains as
dependent as during the reign of communists
implementing the social order of his employer.
The difference is only in the possibility of
choice in the political variety.

In the past the reader was offered a careful
selection of themes mainly based on obvious
lies or half-truths which artificially covered
up what was already not possible to hide. Ar-
ticles about the activists of industry who were
shown as ideals and role models without any
negative sides, wearing themselves out at work
thinking only about the 5-year plan, were
examples of such practice. It was the peak of
indecency to hint that a person works for one
and the only thing-financial security. It was
indecent to write about this as the Party was
teaching that the Soviet man cannot fall as
low as to the level of materialism and mer-
cantilism, and must live a spiritual-pathetic
life under the slogan “ Happiness is not in
money.”

But in this “paradise” not everything was go-
ing quite as well and sometimes certain things

were surfacing to an extent that it was not
possible to hide them. For example crime ex-
isted even if communists did not want it to,
and they were forced to write about this, but
in a special manner. It existed but the real scale
of crime was unknown as statistics were clas-
sified and the only thing which was the same
in publications on crime was the phrase “
..there is a tendency towards a decrease..”
which was designed to quietly put the citizens
to sleep. It was difficult to hide drug addic-
tion but again, it was presented as separate cases
among “the immature part of our youth.”

Naturally there was no prostitution and sex,
and hence the papers could not write about
something which does not exist. There were
other themes which were taboo (fortunately
there are not any now): dedovschina (harsh
treatment of new recruits) in the army, cor-
ruption in the higher echelons of power etc.

The warming up of the press started with the
warming up in the politics with the begin-
ning of Gorbachev’s Perestroika and a gradual,
very slow democratization or more precisely a
visual democratization of the society. Under
the pressure of the national-liberation struggle
the party censorship was not able to rule as
before. Starting at the end of the 80-s the press
was actively engaged in the re-thinking of val-
ues. The first daring step in Georgia was made
by the paper Molodej Gruzii (Youth of Geor-
gia). First the paper offered its pages to the
underground political forces which surfaced
on the wave of democratization. This was a
daredevil act unheard of in the past. Then,
practically under martial law, it published the
photos of Yuri Rost telling the truth about the
events of April 9 in Tbilisi. Unfortunately the
courageous Molodej Gruzii was the first to
suffer from the national forces which replaced
the communists. Immediately after becoming
the president, Zviad Gamsakhurdia shut down
the paper which did not want to wear new
reins. But in any case it was too late to stop
the process of obtaining real freedom by the
press. •



5

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

MINORITIES AND THEIR MEDIA IN SOVIET

AZERBAIJAN
BY MEKHPARA SADIGOVA, 7GUN NEWSPAPER, BAKU

Azerbaijan of the Soviet period was a
multiethnic republic. Baku was a unique city
with a truly international spirit. There are no
accurate figures on the number of Russians,
Armenians and Jews living in Baku in the sev-
enties, but an approximate estimate stands at
the following: more than half a million Rus-
sians, more than 300,000 Armenians and
about 100,000 Jews. Even these figures do not
reveal the real picture of the time as there was
a huge number of Russian speaking
Azerbaijanis. This situation was fully defining
the international image of the Soviet people.
However, Baku was very different from other
republics. There were several objective reasons
for this but the main reason was the role of
Baku (mainly in the oil production) in the
economies of the Russian Empire and the So-
viet Union. The whole story about Old Baku
and its sunsets was perfectly reflected in the
article of Elmar Huseynov in the Monitor
magazine under the title “ The City Which
We Lost.”

As a result of this kind of national policy, there
could not be any hint of a free mass media of
ethnic minorities in Soviet times. Neverthe-
less, in accordance with the directives of the
time, the ethnic minorities had a podium for
the propaganda of the ideals of communism,
as the press and culture were “national in form
and socialist in content.” According to this
directive, there were several mass media in the
languages of the ethnic minorities in the glo-
rious 70s of “zastoy” (standstill before
“perestroyka”): the Armenian language daily
Kommunist with a circulation of 100,000

copies, daily Armenian Radio programs and
a TV program;

local Georgian language papers in the Belokan
and Zakatali regions (with a compact Geor-
gian population); for obvious reasons there
could have not been any mass media in He-
brew; there were local cultural and other pro-
grams in Talish and Lezgin languages.

Besides all these there were several newspa-
pers, magazines, radio and TV programs in
Russian, with the Bakinski Rabochi (The
Worker of Baku), Vishka (The Oil Rig) and
Molodej Azerbaijana (The Youth of
Azerbaijan) having the biggest circulation.

The Perestroyka and Glasnost of the end of
the 80s touched upon the papers published
in the ethnic languages. Thematic differences
between the Azerbaijanian press and the Ar-
menian paper Kommunist were emerging,
especially in the covering of the Karabakh
conflict. Of course with the evolving conflict
the Armenian papers were shut down.

The mass media of less numerous ethnic
groups were published as organs of their cul-
tural societies. The majority of these groups
were loyal to the central government, but the
formation of the National Front and exces-
sive nationalism of some of its leaders pro-
voked separatist movements.

I would like to conclude by emphasizing the
positive role of the Soviet system in preparing
journalists, including those who were the rep-
resentatives of national minorities.•



6

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

STATE POLICY AND MINORITY MEDIA IN SOVIET

ARMENIA
BY ARA TADEVOSYAN

NEWSPAPERS MOSKOVSKIE NOVOSTI AND ZINVOR, YEREVAN

It would have been a big exaggeration to
state that national minorities in Armenia
have a well developed mass media. As of
today there are two papers which belong to
ethnic communities and which come out
more or less regularly-I would like to present
them. Besides, I would like to touch upon
the problems of Armenian Kurds, as today
they are of special interest because of re-
gional developments in which they are more
or less involved.

The Kurdish newspaper Rya Taza (New
Life) has been published in Armenia for al-
ready 68 years. According to its editor
Amarike Sardar who is also the Chairman
of the Union of Kurdish Intelligentzia, Rya
Taza was the only paper in Kurdish pub-
lished on the territory of the USSR. This is
the only newspaper in the world which has
come out regularly and has existed for such
a long time. Now it comes out twice a
month. Recently, Drujba, a new literary-
historical and political magazine in Arme-
nian and Kurdish started its publication
three times a month financed by sponsors.
Since 1954 Armenian Kurds have also had
their radio station broadcasting daily for 45
minutes, but Amarike Sardar and other rep-
resentatives of the Kurdish intelligentsia
consider it quite desirable to have also ac-
cess to television.

Last April The Ukrainian community of Ar-
menia started the publication of its Dnipro
newspaper. The editorial of the first issue
was written by the Chairperson of the
Ukrainian community Romania Yavir and

was describing the difficult financial situa-
tion of the community and thanking the
Armenian and Ukrainian embassies and the
Periodika publishing house for their sup-
port. As of today, already 20 issues of the
paper have been published covering the life
of Ukrainians in Armenia, the preservation
of their language and the most important
news from their historical motherland.

There is no state policy towards the mass
media of minorities in Armenia. Their quan-
tity, circulation and influence are too small
and that is why, without any intention to
offend my colleagues from these papers, I
would like to note that their publications
are very different from modern journalism.
The absence of a state policy towards the
media of national minorities is the result of
the absence of a clear state policy towards
that national minorities in general. There
are several reasons explaining this.

First, Armenia has historically been a mono-
ethnic state and the question of minorities
was not a pressing one. Second, the eco-
nomic possibilities of the state are quite lim-
ited. But there is hope that in the near fu-
ture a clear policy towards the national mi-
norities will be adopted and a respective
coordinating body will be created. Immedi-
ately after his election, President of Arme-
nia Robert Kocharian declared that he would
do everything in his power to make Arme-
nia a motherland for not only Armenians
but all others living on its soil. Prime Min-
ister Armen Darbininan in his turn pledged
a creation of the post of an adviser on mi-



7

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

nority issues. The fact that immediately af-
ter being appointed adviser to the President,
Vahan Hovhannisian had a meeting with the
Chairman of the Union of Nationalities Mr.
Chatoev, comes to prove the expected
changes.

However, all said above does not mean that
national minorities in Armenia live in an
atmosphere of political pressure or intoler-
ance. All of the leaders of the communities
of the national minorities emphasize that
emigration of their members from Armenia
is the result of economic hardship which
does not distinguish between ethnicities.
They also emphasize the impossibility of
assimilation in Armenia. The Chairman of
the Assyrian community Pavel Tamrazov
said: “There are 8 thousand Assyrians in
Armenia today, 3 schools with the teaching
in Assyrian. We registered our ATUR asso-
ciation in 1992 and started the Assyrian lan-
guage courses in 1995. Unfortunately there
are no other possibilities - we do not have
rich Assyrians ready to support our initia-
tives. Owing to socio-economic conditions
lots of Assyrians leave Armenia for Russia
in search of jobs. But we are sure that sooner
or later they all will come back to Armenia,
as there is a big danger of assimilation in
Russia. They can not leave in compact areas
and thus, only returning to Armenia will
save them from assimilation.” The Chair-
person of the Jewish Community of Arme-
nia Rimma Varjapetian thinks that outside
Armenia there is the belief that Armenians
are intolerant of other nations. “ The argu-
ments against this notion which we present,
come as a big surprise. But we do feel sort
of forgotten as there is not a specialized state
agency in charge of our problems” said Mrs,
Varjapetian.

The editor of the Kurdish newspaper Rya
Taza Amarike Sardar states that Armenia has
the full right to be called a center of Kurdish
culture, science and literature, as in the last
70 years there were more publications in
Kurdish in Armenia than anywhere in the
world. At the same time Kurds would have
liked to have possibilities to play a more
active role in the political life of the coun-
try. “One of the most important problems
remains the question of the representation
of the Kurds in the Armenian parliament.
We always had Kurdish deputies in the Ar-
menian parliament from 1918-1989 and
hence would like to participate in the for-
mation of legislative and executive branches
of the government and include representa-
tives of our intelligentsia” stated Mr. Sardar.

I would like to go into more details in my
coverage of the Kurdish minority in Arme-
nia most of all because this theme is often
presented in the Western press in a wrong
and pretentious manner. First, in Armenia
there are problems among the Kurds them-
selves. The Kurdish population consists of
Kurds and Yezidi-Kurds.

To understand the difference between them
we consulted the prominent specialist on
Kurds, the director of the Caucasian center
of Iranistics and editor of London based
AKTA KURDIKA magazine Dr. Garnik
Asatryan, who explained that: “The major-
ity of the Kurds are Suni Muslims, while
Yezidis belong to an ancient syncretic reli-
gion. Yezidis speak in one of the dialects of
Kurdish but there is an ancient and uncom-
promising hostility between them and the
Kurds.” I would not say that the Armenian
Kurds and Yezidis are hostile to each other
but there are certain tensions from time to
time. In total there are about 60,000 repre-
sentatives of these nationalities in Armenia,



8

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

all of whom the Yezidi community leaders
consider as Yeszidis and the Kurdish com-
munity leaders as Kurds. Dr. Asatryan
thinks that the question of belonging or not
belonging to the Kurdish nation must be
solved by the Yezidis themselves, as nobody
has the right to interfere into confessional
and ethnic questions of other peoples. “Ar-
menia must not become a place of solution
of these problems and I salute the Arme-
nian authorities for having taken a neutral
position of not interfering into Kurdish
problems. I am sure that the Yezidi com-
munity of Armenia must not be dragged
into the orbit of inter-Kurdish problems and
Armenia must not become an arena of
Kurdish political activism-Armenia is nei-
ther Sweden nor Germany” concluded
Dr. Asatryan.

Political circles of Turkey and its mass me-
dia are periodically trying to “unveil” the
secret cooperation of the Armenian authori-
ties and PKK. There is even an established
set of clichés in the Turkish press which are:
the PKK bases in Armenia, Armenian as-
sistance to Kurds driven out of Northern
Irak. These reports are continuously denied
by the official Yerevan. Couple of years ago
the Turkish newspaper Zaman published a
‘fantastic’ report on PKK leader Abdullah
Ochalan citing that he was going to trans-
fer his headquarters to Armenia, on the
shore of lake Sevan. The Armenian Foreign
ministry called this absurd. Regretfully, the
Turkish authorities have also directly ac-

cused Armenia. From May 1 to October 30,
1995, the Turkish government imposed a
“security zone” in Kars aimed at the “pre-
vention of penetration of PKK guerrilas to
Turkey from Armenia.” The same story was
repeated after one year-in 1996 the Turkish
government declared the Armenian-Turkish
border near Kars a militarized zone for 6
months, again for barring Kurdish guerril-
las from entering Turkey from Armenia.

Kurds themselves have tried couple of times
to provoke the Armenian authorities. In
1995 several Armenian Kurds went on hun-
ger strike to protest against the extradition
of Kurds who illegally crossed to Armenia
from Turkey. In the same year, the Chair-
man of the Kurdistan Committee of Arme-
nia Charkyaze Rash declared, that the Ar-
menian authorities aim at clearing Armenia
from the Kurds who share ideas of the na-
tional-liberation struggle of the Kurdish
people. We asked Dr. Asatryan to comment
on this mood of some representatives of the
Kurdish community and this is what he said:

“The desire of the Kurds to obtain freedom
and independence is quite natural. As a civi-
lized nation we cannot quietly watch the
suppression of the Kurds. But considering
the complicated nature of our historical re-
lations and certain expansionist ideas of
Kurdish political circles, we have all the
grounds for a cautious approach to this
movement” •



9

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

POST-INDEPENDENCE MINORITY MEDIA IN
AZERBAIJAN
BY ADELYA BABAKHANOVA , AYNA (ZERKALO), BAKU

Unlike the other states formed after the collapse
of Soviet Union, the rights of national minori-
ties in Azerbaijan are well protected. There are
no legal limitations to the rights of indigenous
and non-indigenous national minorities. On the
contrary, there is a decree of the President on
national minorities and there are representatives
of Russian, Ukrainian, Lezgin, Avar and Talish
minorities. Practically all the political parties have
structures dealing with the problems of national
minorities and cooperating with minority asso-
ciations. None of the parties registered in
Azerbaijan advocates the ideology of national su-
periority.
The best organized are the Russian and Jewish
national minorities. International Jewish orga-
nizations are actively participating in the devel-
opment of the Jewish community.
According to the deputy of the Azerbaijanian
parliament and the chairman of the “Azerbaijan-
Russia” association Mikhail Zabelin, there are
250,000 Russians in Azerbaijan today. In the
Soviet period there were 400,000 Russians liv-
ing in Azerbaijan but a lot of them left for Rus-
sia hoping for better living conditions. The Rus-
sian community is organized into a cultural or-
ganization called “The Russian Community of
Azerbaijan” and the Azerbaijanian government
jointly with the oil company Lukoil, has allo-
cated 900 million manats for the opening of an
information-cultural center for the Russian com-
munity. Three Russian TV stations broadcast to
Azerbaijan, there are radio stations in Russian
and a wide choice of Russian press.
The law allows the publishing of papers and
magazines in any language. Besides this, there is
a Center of Russian Culture, the Azerbaijan-
Russia Union and a Russian Drama Theater. The
Union prints the paper Vestnik with a circula-
tion of 5,000 copies. It is interesting to note that
the Russian papers in Azerbaijan are no less popu-
lar then the Azerbaijanian ones. The most popu-
lar weekly – Zerkalo-is published in two lan-
guages (circulation -25,000 copies), Panorama
paper is also published in two languages and
Gunay is published even in English. The

Yejednevnie Novosti (12,000 copies) and Alver
(8,000 copies) are published only in Russian.
There are official papers in Russian such as
Bakinski Rabochi (6,000 copies) and Azerbaijan
(13,000 copies). There are daily information pro-
grams in Russian on the state TV and the inde-
pendent TV station ANS. One of the most
popular cultural centers of Baku is the Russian
Drama theater and in practically all the higher
educational institutions, both, state and private,
there is bilingual education.
The majority of national minorities in Azerbaijan
have their cultural centers and periodicals. For
example Azeri (the Tat cultural center), Alef (the
Jewish cultural center), Vatan (the Meskhetian
Turk center), Association of Cossacks of
Azerbaijan, the Ukrainian cultural association,
Talish and Udi cultural centers, the Lezgin cul-
tural center Samur, the Kurdish cultural center
Ronai. The following papers are published:
Tolishi Sedo (1,5 thousand copies), Samur (a
trilingual Lezgin paper-2 thousand copies),
Dange Kurde (Kurdish paper – 1 thousand cop-
ies), AzIs (the Azerbaijani-Israelian association),
Vestnik (the Russian community), Sodrujestvo,
informing about national minorities in
Azerbaijan. By the way, before the eruption of
the conflict over Mountainous Karabakh, there
was an Armenian language paper Komunist, a
literary digest, TV and radio programs. The ma-
jority of these centers and publications are cre-
ated and function with direct financial aid of
the Azerbaijanian government.
Among the party organs the paper Istiglal of
SDPA covers the topic most widely. Journalists
covering national minority issues get more pos-
sibilities to place their articles on the pages of
this paper. Despite the existing economic diffi-
culties we can declare that the period of national
estrangement typical for all of the post-Soviet
republics during the emergence of the national
consciousness and national-liberation struggle,
is already a past. That is why without external
stimulators from countries like Iran and Russia,
the emergence of new hot spots of inter-ethnic
conflicts in Azerbaijan is practically impossible.•



10

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

ARMENIAN PAPERS IN GEORGIA
VAN BAYBURT, EDITOR OF VRASTAN ARMENIAN-LANGUAGE PAPER, TBILISI

The first Armenian paper which was pub-
lished in Georgia was called Kovkas.

By 1918, the year of creation the Demo-
cratic Republic of Georgia, there were 30
Armenian newspapers and magazines in
Georgia. Our newspaper was created in
December1920 as an organ of the Cen-
tral Committee of the Communist Party
and the Council of Ministers of Geor-
gia. In 1991 it became the organ of the
Supreme Council of Georgia and in Janu-
ary 1992, according to the decree of the
Provisional Government, together with
all other papers it was registered as an in-
dependent publication.

But it became obvious that lots of papers
could not exist independently. Vrastan
started to get financial aid from the Geor-
gian Government, publishing the most
important decrees of the President on
legal, social and economic development
but being free in its evaluation of these
decrees. Vrastan continues to publish
critical articles on the living conditions
of its readers.

Besides its assistance to Vrastan, the
Georgian Government finances about
200 Armenian schools, the Armenian
Theater in Tbilisi, 12 folk ensembles,
more than 250 libraries etc. In the re-
gions with a compact Armenian popula-
tion there are 4 regional papers in Arme-
nian, and in Akhaltzkhe and Tsalka re-
gions the local papers have two pages in
Armenian.  Once  in  two months  in
Akhalkalaki, the unregistered organiza-
tion Djavakhk publishes its own paper.

Vrastan is considered a national (vs. re-
gional) paper and has a circulation of 3,5
thousand copies. It is distributed not only
in Georgia but also in Armenia. There is
no censorship in Georgia and the press is
free in its choice of theme. We consider
informing the Armenian population of
the new laws and socio-economic pro-
cesses as our main task.

After the collapse of Soviet Union and up
to 1992, the paper was coming out three
times a week in four pages of A-2 format.
Today it is published once a week on a A-
4 format. This limits our possibility to
cover the political and economic processes
to its full extent and hence, in a way hin-
ders the right of people to information.
But even if there is a huge interest and
demand in Vrastan, a part of the popula-
tion is simply unable to buy or subscribe
to it because of financial hardship. The
price of one paper is 25 tetri (15 US
cents). This is virtually the self-cost of the
paper but we do it in sake of keeping the
Armenian population informed about the
life of the country.

This of course effects the salaries of the
staff, who are not happy but sacrifice the
personal for the common benefit. We
hope that the economic conditions in
Gorgia will improve ad there are all signs
that it will. The buying power of the
population will rise accordingly and the
financial situation of our paper will im-
prove. We look into the future with hope
and optimism. •



11

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

THE CURRENT STATE IN THE REPUBLIC OF

SOUTHERN OSSETIA AND NATIONAL MINORITIES
BATRADZ KHAREBOV,
DIRECTOR OF PUBLIC INFORMATION CENTER OF TZKHINVALI

There were two state papers in the South
Ossetian Autonomous oblast of Georgia-
in Georgian and Ossetian. There was also
an Ossetian language magazine.

The local radio was very popular with the
local population and was broadcasting in
two languages.

According to the last census (1989), the
population of South Ossetia was around
100,000 people, with 67 % Ossetians, 26
% Georgians, 2.5 % Russians, 2 % Ar-
menians and 1.5 % Jews. The rest was
divided between different other nation-
alities. None of the national minorities
had their own media except the Geor-
gians.

In September 1990 South Ossetia de-
clared itself a Republic, elected its par-
liament and adopted a constitution. The
general chaos, disruption of old connec-
tions and a military confrontation led to
the creation of new structures and new
systems of interconnections. This was also
true for the mass media. As a result of
the war, a significant part of the Geor-
gian population left South Ossetia and the
Georgian language paper ceased to exist.
The Georgian bureau of the local radio
station also stopped broadcasting. The
Ossetian language state newspaper was
complemented with another one in Rus-
s ian.  Independent papers  s tarted to
emerge ,  and among them Adamon

Nikhas ,  Ariag Mon, Vestnik Jujnoy
Ossetii, ARD, Ekho, Dzerassa etc.

For the first time the Republic had its
own TV. It was independent and financed
by sponsors. With the absence of tax and
other regulations and fees this financing
was quite sufficient. The local TV was
very popular and was often criticizing the
local government. The broadcasting was
done mainly in Ossetian and to a lesser
extent in Russian.

In 1994 the Republic entered a stage of
stabilization. By that time the military
operations had been suspended and
peacekeeping forces had been introduced.
Life was gradually becoming peaceful and
this had its impact on the media. The list
of state papers today was complemented
with another one - Molodej Gruzii (The
Youth of Georgia). Almost all indepen-
dent papers ceased publication. This was
a direct result of less sponsor money be-
cause of a more regular tax system-the
circulation of papers is minimal, the pur-
chasing power of the population is low.
There was also a decrease in interest in
local papers with the new possibilities of
subscription to Georgian and Russian
print media.

There is a new tendency in the publish-
ing of papers oriented towards the read-
ers of both, South and North Ossetias.
Their editorial bases are in Vladikavkaz
(N. Ossetia-part of Russian Federation)



12

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

which has more powerful facilities. Ex-
amples of such “common” Ossetian pa-
pers are the organ of the All Ossetian
Council Stir Nakhis, independent Ekho,
Otechestvo, Zerkalo, IR, Khussar-Tzagat
etc. These papers have a broad readers
auditorium and sell well. South Ossetian
journalists actively cooperate with them.

The independent TV had to close because
of competition from the state TV broad-
casting in the Ossetian language. The
radio station functions as before but soon
will be equipped with a medium-wave
transmitter. The Georgian language ser-
vice is about to resume its programs on
the radio and later on television.

The recently created two information
agencies are now in the stage of forma-
tion and are actively cooperating with the
world mass media.

Also the recently created Tskhinvali Pub-
lic Information Center is quite a new type
of structure and not only for South
Ossetia. It is a result of the Georgian-

Ossetian journalistic round tables. The
Center was created to promote the reso-
lution of the Georgian-Ossetian conflict
by the means of mass media. Similar cen-
ters were created in Tbilisi and Gori and
have agreements on cooperation and mu-
tual assistance.

According to experts, 70,000 people were
leaving in South Ossetia as of the begin-
ning of 1998. The proportion of Geor-
gians and Ossetians is much the same, the
number of Armenians and Russians has
gone down to 1000 people, and there are
only 40 Jews. Only Russians and Ukrai-
nians have their community organiza-
tions-Rossi, that of Russians and Vishnya
of Ukrainians. They have no plans to start
a newspaper.

The newspapers for the Georgian popu-
lation are printed in Gori. They are pub-
lished with different frequency, changing
circulation, and do not have a clear sys-
tem of delivery. •



13

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

CHANCES OF MINORITY LANGUAGE MEDIA

UNDER MARKET CONDITIONS IN AZERBAIJAN
BY SHIRIN MANAFOV, ISTIGLAL , BAKU

The mass media of national minorities in
the market economy are struggling for
mere survival. Papers and magazines ori-
ented towards  e thnic  communit ie s ,
diasporas and other movements are expe-
riencing financial difficulties and do not
sell well. Nationalism and free press are
incompatible. The numerous movements,
currents, associations etc. created to pro-
tect the interests of national minorities
were unable to create constructive eco-
nomic programs. Example: As early as in
1994, there was a proposal to create a
public radio station which would broad-
cast in Russian, Avar, Tzakhurian, Talish,
Lezgin, Georgian and Hebrew. Heads of
communities agreed to participate in
drafting the program. The key problem
was financing. All the communities were
very enthusiastic about the idea but re-
fused  to  contr ibute  a  s ing le  manat
(Azerbaijanian currency unit) to the
project, even though already at the ini-
tial stage, one of the humanitarian funds
had pledged its support for the project.
The reason for the failure of this project
is the following: the political and finan-
cial elite of minorities was formed in an
international environment and is not ea-
ger to differentiate itself on the national
basis, as this would distance them from
the capital in a period of active integra-
tion of Azerbaijan into international fi-
nancial structures. On the contrary-the
leaders of Talish, Avar, Lezgin and other
movements are delegated to Baku to get
involved in international projects and se-
cure the participation of their communi-
ties in the economic programs of the com-
ing century. There is a rise of positive
changes, and the well forgotten idea of

the national radio channel has recently
surfaced again in the proposals of the
Minister in charge of National Minori-
ties of Daghestan M. Gusaev. After a cer-
tain “cold” period, the Daghestanian au-
thorities are now offering to simplify the
border regime with Azerbaijan. Accord-
ing to a decision of the Russian govern-
ment a joint project with Azerbaijan will
launch a project of a free economic zone.
It will include 5 southern regions of
Daghestan and the Kuba-Kusar zone of
Azerbaijan. Commenting on this project,
Mr. Gusaev stated that there are external
force s  which  t r y  to  p lay  “the
Daghestanian card”, but there are no such
forces in Daghestan itself. While waiting
for the creation of the free economic
zone, the two brotherly nations are dem-
onstrating their free will to come closer
to each other. Days of Azerbaijanian cul-
ture were organized in Derbent at the
beginning of May. On May 19-th an hon-
ored pr ize  named a f ter  Shami l  was
granted to Azerbaijanian writer Sadig
Murtuzaev. Preparations are on the way
for a joint conference on the border river
Samur and two international national
park-reserves are to be created under the
auspices of UNESCO-one on the border
between the Lagodekhski region of Geor-
gia and Belokanski region of Azerbaijan,
and the other between Azerbaijan and
Daghestan. This will of course benefit the
relations of two peoples in their compli-
cated stage of development.
The aim of mass media is - not to supply
illusions of national rebirth, but work
towards the integration in economy and
culture. •



14

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

THE UNION OF NATIONALITIES IN ARMENIA
BY VLADIMIR CHATOEV, PRESIDENT OF UNA

As we are standing at the threshold of the new
millennium we must remember that knowl-
edge and understanding of others is our key
to peace. The absence of this understanding
is a reason for lots of conflicts and wars. To
bear your neighbor because of respect for his
rights is one thing, but to know and under-
stand him is something else. It is not a secret
that we know very little about each other.
The collapse of the Soviet Union was followed
by an amazing awakening
of national minorities. This was happening
through an increased interest in their lan-
guage, history, culture and religion. The
Union of Nationalities of Armenia was cre-
ated in December 1994 and did not join any
party or movement. The members of the
Union preserve their juridical independence.
The members of UNA are the Assyrian,
Greek, Georgian, Jewish, German and Polish
communities, the Council of Kurdish Intelli-
gentsia, the Kurdistan Committee, Rossia and
Oda associations, the International Center of
Russian Culture Garmonia, the Fund for Sup-
port of Russians of Armenia, Ukraina Char-
ity Fund. The Armenian people has survived
a genocide and could have been full of hatred
towards those who participated in it or did
not do anything to stop and condemn it. But
this did not happen- the Armenian people
managed not only to survive and firmly stand
on its feet, but also to take representatives of
other nationalities into its family.
There are no monoethnic countries in the
world and Armenia is not an exception even
though some insist that representatives of
other nationalities have been living on the
Armenian soil for centuries without any dis-
crimination. They found their second moth-
erland here and serve it with honesty and dedi-
cation.

The Kurdish paper Rya Taza has been pub-
lished in Armenia since 1930. Before the col-
lapse of Soviet Union it was the only Kurdish
paper on its territory. The paper was supported
by the Armenian government. Today it has
700 subscribers. Despite the well known eco-
nomic difficulties, the Armenian government
supports the paper, which also serves as a di-
dactic material for children studying Kurdish
in the schools of Kurdish villages.
The Dnipro paper is published by the Ukraina
Fund since 1997. It is published in Armenian
and Ukrainian with occasional Russian lan-
guage articles. The paper has a commercial
supplement called Orient.
Russki Dom paper is published by the Rossia
Society. The Jewish religious community pub-
lishes the paper Koelet. The Yezidi commu-
nity also publishes a paper called Yezdineri
Dzayn. The UNA is going to create a united
publication-Alliance magazine. We hope to
reach our goals through the united efforts of
our members.
National minorities have no limitations on
celebrations of their national holidays and are
free to develop their traditions. 25 thousand
events, programs, meetings with the political
and religious leadership of Armenia, embas-
sies and representatives of the EU have been
organized since 1994.
We have applied for a grant to Eurasia Foun-
dation to organize a round table of ethnic
public organizations of Armenia and Georgia
under the title “The Protection of National
Minorities in National and International Leg-
islations.” This proposal is open also for you.
We also propose that a joint publication of
ethnic public organizations in Armenia, Geor-
gia and Azerbaijan be organized. •



15

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

AZERBAIJANI  PRESS IN GEORGIA
BY SULEYMAN SULEYMANOV,
CHIEF EDITOR OF PAPER GYURDJUSTAN (GEORGIA), TBILISI

The history of the Azerbaijanian press in
Georg ia  has  deep  root s .  The  f i r s t
Azerbaijanian language paper was pub-
lished in Tbilisi in 1832. At the end of
the 19-th/ beginning of 20-th century,
there were lots of papers and magazines
published in Tbilisi, but the most endur-
ing of them is the paper Gyurdjustan pub-
lished since 1921 under different names.
Before January 1992 Gyurdjustan was the
organ of the Supreme Soviet of Georgia.
According to the “Law on Press and Other
Media”, Gyurdjustan became a free pa-
per with its staff as a founding body.
Under the conditions of the free market
and self-financing the restructuring of the
paper’s work is going on very slowly. One
of the reasons is that our paper was an
official organ of the Party and the Gov-
ernment, and our journalists were used
to nothing but to create. They did not
have the skills of combining creative work
with the search of finances. Besides that,
our base was created very slowly. It must
become a base for the regional publica-
tions. But the most important of our
problems is the impoverishment of the
population. The circulation of our news-
paper has dropped from 500 thousand to
45 thousand issues. We had to cut down
on staff and the paper was at the edge of
closing. The crisis went on for a long
time. Later we signed a contract with the
Government to publish official docu-
ments. For this the Government covered
part of our expenses and we could take

some other orders. In 1996 we bought
desktop publishing equipment through
charity channels. But because of eco-
nomic problems we could not make them
work and use. Our paper is weekly and
we do not get placements of advertise-
ments. With the improvement of the fi-
nancial situation of the population we are
increasing the circulation even if the sub-
scribers pay with delays.

Presently the circulation of our paper is
2000 copies and for already two months
we have used our desktop publishing,
which reduces the production costs.

We plan to publish 104 issues of the pa-
per in 1999 with a combined circulation
of 312 thousand copies. An estimate puts
our earnings at 46,8 thousand Lari, and
expenses at 105,93 thousand Lari. Con-
sequently the balance will be negative
with losses of 59,13 thousand Laris. We
hope that this deficit will be covered by
the Information-publishing corporation,
which agreed to be considered as  a
founder. This is fixed in the new statutes
of the paper.

In conclusion, I would like to say that
the three new Azerbaijanian language
papers in Georgia have organized their
activities according to the rules of the
market economy. I propose that the task
of finance procurement be taken off the
editor’s shoulders. This should be the
problem of publishers, leaving the staff
to create. •



16

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

RUSSIAN LANGUAGE AND MASS MEDIA

IN AZERBAIJAN
BY GENNADI TRETYAKOV, GENERAL DIRECTOR OF AZERBAIJANIAN  INFORMATION

AGENCY BILIK DUNYASI-INFORM (BDI)

The collapse of the Soviet Union, global
geopolitical changes, the independence of
Azerbaijan, the transition to the new eco-
nomic relations and the change of the po-
litical system of the Azerbaijan have influ-
enced and continue to influence the mass
media of Azerbaijan and their growing role
in the life of modern Azerbaijan. The oc-
curring socio-economic processes have not
only changed the attitude of the popula-
tion to mass media, but has completely
changed the media themselves as a fourth
pillar of power. It has also touched upon
their financial situation. These processes
most of all have influenced the Russian me-
dia, the situation of which is not satisfac-
tory.
At present there are about 25 papers and
magazines in Russian with their circulation
varying from 2 to 25 thousand copies and
frequency varying from 4 times a week to
once in two months, depending on the fi-
nancial situation. The state and indepen-
dent TV and radio channels have daily
broadcasts in Russian. The Russian language
press of Azerbaijan can be grouped into 3
categories:

1) Official papers and magazines (papers
Bakinski Rabochi, Azerbaijan)
2) The so called independent papers and
magazines, which in fact are pro-govern-
mental (Panorama, Vishka). The access of
opposition politicians to these papers is very
difficult.
3) Papers and magazines which are printed
in Russian and Azerbaijanian and publish
official information and materials of the op-
position.

All the main publications of Russia are regu-
larly received in Azerbaijan together with
three TV and two radio channels. Never-
theless, there is a tendency towards the re-
duction of the Russian language mass me-
dia and their replacement with Turkish and
English language mass media. The main rea-
sons for this were the disruption of the uni-
fied information field of the former USSR
and the policy of the political regime of the
Peoples’ Front of Azerbaijan which led to
the emigration of the Russian population,
the closing of faculties of journalism at the
Universities, a lack of highly qualified Rus-
sian language journalists and the difficult
financial situation of the Russian language
mass media.
I have to emphasize that the Russian lan-
guage information is consumed not only by
the Russian population but also by other
ethnic groups, and more importantly by the
Azerbaijanian intelligentsia and urban popu-
lation. But here also the situation is not very
favorable-the recent case of confiscation of
the issue of the popular Russian language
magazine Monitor caused a wave of discon-
tent among the circles close to the authori-
ties. This proves not only that the state
policy is excessively zealous, but also the
existence and growth of aggression and na-
tionalism, which are not typical of the
Azerbaijanian mentality.
I think that we could inform each other
about the problems of the Russian language
media and exchange information on how to
restore a unified and stable field of infor-
mation and a constant connection based on
the example of the countries of the Euro-
pean Union. •



17

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

THE FUTURE OF THE RUSSIAN LANGUAGE

MEDIA IN ARMENIA
BY RITA KARAPETIAN , NOYAN TAPAN INFORMATION AGANCY, YEREVAN

Despite the struggle for the priority and pu-
rity of the national language, which in the
early 90-s led to the closure of all the Rus-
sian schools, the Russian language press of
Armenia operates according to the same
rules as the rest of the media, and is not
discriminated against. The Russian language
press is a press of choice for not only the
Russian population of 30 thousand, but also
for the Armenian intelligentsia who tradi-
tionally prefers writing, speaking and read-
ing in Russian.

The leading state and independent informa-
tion agencies (Armenpress state agency and
Noyan Tapan independent press agency) dis-
seminate information in Armenia and
abroad in Armenian and Russian. One of
two official papers is in Russian.

The number of popular Russian language
newspapers is not less than those in Arme-
nian and their circulation fluctuates based
on the financial situation and the political
demand. The party press is an exception
designed not only for the local population
but also for the diaspora.

Respublika Armenia which was founded in
1992 as the organ of the National Assembly
of Armenia, is financed from the state bud-
get and receives 17 million Drams anually.
This sum is not as big as it might seem, as
according to the director of Tigran Metz
printing house Vrej Markosyan, the cost of
publication of one issue of a paper coming
out with a frequency of 5 times a week and
with a circulation of 5 thousand, is about

50 thousand drams. One paper sells for only
80 drams. The paper is read by those who
need information on the new laws, appoint-
ments etc. but the paper also publishes less
official information and even has nice cross-
words.

Notorious for its free thinking, Golos
Armenii daily also has a circulation of 5
thousand. According to the Chief Editor of
the paper Flora Nakhshkaryan, there are no
linguistic problems in the country. If a pa-
per is interesting it is read - and this is
proved by numerous calls and visits of read-
ers who know Russian at a very low level.
According to a poll conducted by the pa-
per, 54 % of readers are representatives of
the intelligentsia 31 % of whom read only
in Russian. 30 % of readers are 25 to 40
years old and 42 % are 45-55 years old. 17
% of total number of readers are refugees
from Azerbaijan. According to Flora
Nakhshkaryan the future of the Russian
language press and the press in general de-
pends on the level of education in the re-
public, which today is not satisfactory.

Chief Editor of Novoe Vremya bi-weekly
Ruben Satyan told us about his experience
when his paper, founded in 1992 by the
Fund of Technological and Intellectual De-
velopment, was left without any financial
support after only 1.5 years. The financial
grip is getting tighter but the staff does not
want to give up and sell the paper to politi-
cians, preferring instead to maintain the in-
dependent information policy of the paper.
There are some Armenians from Moscow



18

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

who partially finance the paper and get some
space for themselves. With the self cost of
180-220 Drams, the paper sells for 80
Drams. This gap is covered by grants which
the paper got for its supplements called
“The New Generation”, “Ladies and
Gentlemen” and others. Some expenses are
covered by commercials which cost 100
Drams per square meter. The circulation is
2-5 thousand copies depending on the fi-
nancial situation. The readers are stable and
cover an age range of 30-60 years. Mr.
Satyan thinks that the number of readers
could triple if the price goes down and looks
into the future with optimism, stating that
with a more active economic life the circu-
lation will go up and the number of Rus-
sian language papers will increase as there
is a demand for them among the young gen-
eration.

“If there are advertisements there is a paper
and there is no paper if there are not any
advertisements” thinks Iosif Verdian, the
Chief Editor of Urartu weekly. Mr. Verdian
thinks that philanthropy is not only allowed
but also needed, but only under the condi-
tion of absence of political pressure. Un-
like others, Urartu has not got sponsors and
does not count on grants from abroad.
There are several firms which place adver-
tisements. The most expensive paper in
Armenia (200 Drams), Urartu, does not
have its own computer base, reporters do
not get salaries and honorariums are 1-2
dollars per page. Verdyan’s salary is 10 times
less than the salaries of other Chief Editors.
The circulation of the paper was 14 thou-
sand copies in 1992 and is only 5 thousand

now. Several times the paper was already
about to cease to exist, but each time it
managed to come out alive. Despite all these
problems the paper has managed to preserve
its “virginity” - independence. It is read only
by the intelligentsia.

My journalistic investigation aimed at dis-
covering specific problems of the Russian
press ended in vain. The problems are the
same everywhere. At the end of last year,
almost all the papers, including the state,
independent, party or non-partisan ones,
declared a one day strike. The problems
which united them were the monopoly and
the “hold up” policy of Haymamul state dis-
tribution agency, the monopoly on the pa-
per which drives the prices up to 1000 US
Dollars for a tone, 20 % value added tax
imposed on all the stages of production of a
newspaper. Adding the rent of the office will
make it clear to anyone that the Fourth
Power cannot exist in such conditions-and
all this despite the complete absence of cen-
sorship.

The situation with the radio and the TV is
a little different. These are the most acces-
sible and quite often the only two sources
of information for the population which
often cannot afford even the cheapest news-
paper (10 cents). In this sphere of state
monopoly the priority is given to the na-
tional language, which is reflected in the
draft law on TV and radio broadcasting. But
while the TV audience is deprived of the
possibility to watch local programs in Rus-
sian, the radio audience can listen to a daily
program Hayk. •



19

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

THE RUSSIAN LANGUAGE PRESS OF GEORGIA

AND ITS FUTURE
BY GABRIEL  NAMTALASHVILI , SVOBODNAYA  GRUZIA PAPER, TBILISI

The Russian language press appeared in
Georgia in the first half of the 19-th cen-
tury occupying a vast sector of the infor-
mation space owing to its rich financial
and technical possibilities, professional-
ism of staff and an overall support of the
authorities.

Without any doubt it played quite a posi-
tive role in the enlightenment and cul-
ture, but at the same time was an impor-
tant tool for the Russification of the re-
gion.

During the communist rule the Russian
language mass media had a purely ideo-
logical character. The “prohibited” themes
were openly avoided.

Today the Russian language mass media
in Georgia are presented by the papers
Svobodnaya Gruzia (The Free Georgia)
and Vechern i  Tbi l i s i  (The  Evening
Tbilisi). Most of their financing is done
from the budget of the state and the city
of Tbilisi. The circulation is low.

There are regular programs in Russian on
TV and radio and a 24 hour Russian ra-
dio station Audientzia radio.

The Russian mass media is actively re-
turning to the Georgian information mar-
ket. The sale of Russian publications
(about 60 titles) has reached 20 thousand
copies. The Russian TV channels ORT
and RTR are freely received in Georgia

and have a big audience. The Russian
government finances the Rech (the Lan-
guage) weekly from the special fund for
the support  of  Russ ian populat ions
abroad. It is distributed only by subscrip-
tion. Several ethnic communities irregu-
larly publish papers in Russian. The
Union of Cossacks of Russia publishes
The Cossack of Georgia paper, and the
Greek  communi ty  publ i shes  The
Diaspora paper in Russian and Greek.

The demand for a Russian press in the
regional centers is not big. Even in in-
dustrial centers with, traditionally, a high
percentage of Russian population like
Kutaisi, Batumi and Rustavi, the Russian
language press, with rare exceptions, has
ceased to exist. In the Tsalka region the
local government finances the Tsalkskie
Vedomosti monthly, which publishes
materials in Russian and Georgian.

Even if Georgia has oriented itself to-
wards Europe, it gives a big importance
to the inter-Caucasian dialogue and co-
operation with former Soviet republics.
Thus the Russian press could serve as an
instrument for strengthening and devel-
oping political, economic and humani-
tarian ties.

It must be taken into consideration that
Abkhazia and South Ossetia which today
are not controlled by the official Tbilisi,
are oriented towards Russia and their in-



20

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

formation needs are fulfilled by the Rus-
sian mass media.

It must also be taken into consideration
that there are several regions with com-
pact national minority populations. In
Meskhet-Djavakheti, Kvemo-Kartli and
Tsalka region there are compact popula-
tions of Armenians, Azerbaijanians, Rus-
sians, Greeks with a high demand for
Russian language media. Because of dis-
ruption of the delivery system and the
high transportation costs the delivery of
Russian language press is practically im-
possible. There have been several at-
tempts to form all kinds of unions of
Russian language journalists. Two years
ago such an attempt led to the creation
of the Association of the Russian Lan-
guage Press of Georgia with their head-
quarters in the offices of Zakavkazskie
Voennie Vedomosti (Transcaucasus Mili-

tary News) - the organ of the Russian
troops in the Transcaucasus. This associa-
tion was trying to organize contests to
define the best Russian language journal-
ist of the year, but failed to reflect the
real situation. Besides, this artificially cre-
ated association could not reflect the
whole spectrum of the Russian language
journalism of Georgia and hence did not
become a real factor for its development.

Meanwhile, the increasing competition
on the information market of Georgia
does not spare the Russian language press.
There are no perspectives in orientation
towards regular state donations. The Rus-
sian language information product will be
demanded by the market if it can find its
niche by offering themes which interest
potential readers, viewers and businesses
and encourage them to invest their money
or place advertisements. •



21

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

POLITICAL SITUATION IN AZERBAIJAN
BY SHAHIN RZAEV, THE CMSP COORDINATOR IN AZERBAIJAN

Couple of years ago there was a popular joke
on the Armenian Radio: Georgians have a
sea, Azerbaijanians have oil, and we have
stability. Today Armenia has lost its mo-
nopoly on the stability sharing it with two
other Caucasian republics. The credit for
this goes to the leaders of Georgia and
Azerbaijan, the experienced politicians Ed-
ward Shevardnadze and Heydar Aliev. In
sake of such a stability they rely on a firm,
authoritarian regime. But history has shown
that today’s stability can become tomorrow’s
chaos. This is even more likely when there
are objective pre-existing conditions. First
of all the pace of the economic reform. Fi-
nancial resources for the development of oil
industry, together with credits for the imple-
mentation of economic reforms have already
been invested in the economy of Azerbaijan.
In the foreseeable future these credits and
the interests in them have to be paid back.
The pace of privatization, the development
of the legal base of reforms and the corrup-
tion of authorities cast serious doubts on the
possibility that future chaos and its destruc-
tive consequences can be avoided or mini-
mized. While President Heydar Aliev holds
the power, he is a stabilizing factor, but his
retirement can mean an end to the stability
in the country.

I am not talking about the next coup at-
tempt, but he is quite old (recently cel-
ebrated his 75-th anniversary) and sooner
or later will have to take his much deserved
retirement. Mainly owing to censorship in
the press, it is very rare that someone dares
to discuss the possibility of change of power.
The Monitor magazine was an exception and
published an article under the title “Who

Are You Mister the Next President ?” This
article had a citation from “The Autumn
of Patriarch” of Garcia Markes which read:
“He was ruling over us as if he was immor-
tal.” In any case this question is not a press-
ing one right now. What is more interest-
ing for the mass media, are the coming
presidential elections in October. The elec-
tions were scheduled according to the Con-
stitution - 5 years after the 1993 elections.
But before that, some over-enthusiastic leg-
islators were trying to change the Consti-
tution and declare Aliev President for life.
As it always happens, the broad masses of
people were “very supportive of this idea.”
But unlike his Central Asian colleagues,
Aliev appeared to be looking further and
he drastically opposed these attempts. In
fact he has a minimum of 5 more years of a
guaranteed reign for now, (anybody think-
ing real has no doubts about that) and what
will happen later-we will wait and see. To-
day the most interesting theme in connec-
tion with the elections is the adoption of
the Law on Presidential Elections adopted
by the Parliament. There were two drafts
of the same law: one was presented by the
presidential apparatus and the second by the
block of opposition deputies.

Most of the debate was over the following
provisions: the project presented by the
presidential apparatus stipulated that for the
registration as a candidate, a person must
get at least 50 thousand votes in each elec-
toral district (there are more than 70 of
them) and in each of these districts the can-
didate must get not less that 0.8 % of the
total 50 thousand votes. The opposition



22

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

project considered only 20 thousand votes
received in 2/3 of the districts to be suffi-
cient to qualify. The presidential draft de-
manded the electoral commissions to be
fully formed from non-partisan members,
half of whom would be appointed by the
President and another half by the Parlia-
ment. The opposition insists that these so-
called non-partisans be former Communist
party activists totally obedient to the au-
thorities and offers to include representa-
tives of each candidate in the Central Elec-
toral Commission. But these are not the
most important disagreements. According
to the presidential draft, if a voter has signed
in the list under the name of a candidate
during his campaign, he or she cannot sign
under the name of another candidate, too.
According to the opposition this is a seri-
ous breach of the principle of confidential-
ity of voting. If the Central Electoral Com-
mittee reads the lists it can find out who
has signed only in the list of an “unwanted”
candidate and pressurize the voter (now we
know that this anti-democratic provision
did not pass and any voter is free to sign
for several candidates during the campaign).
All these provisions already presume the
outcome of the elections, as the “unwanted”
candidates would not be able to register.
The opposition’s gloomy dilemma is to boy-
cott the elections or strike a deal with the
authorities. To create an illusion of an al-

ternative the authorities will have to let
someone play the role of the rival, but there
are serious grounds to think that this will
be a phony candidate.

Unfortunately the government has mounted
up the pressure on the press before the elec-
tions. The suspensions of the Monitor maga-
zine in February and the medium-wave
broadcasts of Radio Liberty in April are ex-
amples of this pressure. The reasoning be-
hind the closures were different, for example
the absence of a license. After the interfer-
ence of the US State Department, the broad-
casts were restored but two opposition jour-
nalists had to leave Radio Liberty, and even
if the RL management denies any connec-
tion between the resumption of broadcasts
and firing of journalists, I can not explain
the sudden firing of two talented colleagues.

There is no progress in the resolution of the
Karabagh conflict. After the change of power
in Armenia, the first meeting took place be-
tween Presidents Kocharian and Aliev. It is
known that the new President of Armenia
insists on a package solution of the problem
which is opposed by the Azerbaijanian side.

It would be naive to expect a swift change
in the positions of the parties. Perhaps after
some time, may be after the presidential
elections the parties will make a step towards
each other. •



23

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

POLITICAL SITUATION IN ARMENIA
BY HAKOB  ASATRYAN, RADIO LIBERTY, AZG DAILY, YEREVAN

After the resignation of President Levon Ter-
Petrossian the political situation in the Re-
public changed. But before we start analyz-
ing the situation let us answer a question-
‘Why did one of the leaders of the Karabagh
movement, who had an image of a peaceful
democrat, leave the political scene?’ First,
the resignation of Levon Ter-Petrossian was
inevitable after the presidential elections of
1996. The scale of falsifications was so big
that the international community and the
people of Armenia lost their confidence in
Ter-Petrossian. He realized that his resigna-
tion was sort of a social order. That is why,
all his efforts to solve the internal political
crisis through artificial reshuffling of posts
failed. He had not been the leader of the
nation already for a long time, and Armen
Sarkissian and Robert Kocharian invited re-
spectively from London and Mountainous
Karabagh, realized that without serious sup-
port from all of the population, they can-
not implement any of the government pro-
grams. Besides that, the political and eco-
nomic doctrine of the country had to be
changed. But serious disagreements ap-
peared to be not only between the President
and the Prime Minister, but also between
the “power ministries” and the ruling Ar-
menian Pan-National Movement. The
power ministers together with the Prime
minister managed to make the President step
down. The second reason of resignation is
the Karabagh question. Starting from sum-
mer 1997 there were serious disagreements
between the Karabagh leadership and the
Armenian authorities on the question of
resolution of the conflict within the frame-
work of the OSCE Minsk group. The ne-
gotiations in fact reached a dead end. After

the notorious press conference of Ter-
Petrossian and his article “War and Peace,”
the relations between Yerevan and
Stepanakert became almost hostile. Ter-
Petrossian lost the support of the
Karabaghis. As a result he resigned declar-
ing that the party of peace in Armenia was
temporarily defeated. But the reaction of
the society to this and following the resig-
nations was quite cool. There were no civil
or other disturbances. It was the beginning
of a new stage-the extraordinary presiden-
tial elections. During the forty days of the
presidential campaign, Robert Kocharian
managed to correct some of the mistakes of
Ter-Petrossian. First of all the state level
political repression of ARF-the Dashnaks
was reversed and their leader Vahan
Hovhannisyan freed from jail. Robert
Kocharian agitated for the unity of the na-
tion, a package solution of the Karabagh
question and for free and fair elections. On
March 16 Presidential elections were con-
ducted with a runoff, with 12 candidates
competing for the post. On March 30 Rob-
ert Kocharian and the former communist
leader Karen Demirchyan ran in the sec-
ond round and Kocharian became Presi-
dent.

I must note the particularities of these elec-
tions:

1. Despite some irregularities and sad inci-
dents, the March 16 elections were on a
higher level than those in 1996.

2. Some candidates were contesting the re-
sults of elections but there were not any
mass manifestations or libel suits. We must



24

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

mention the political stabil ity of
Demirchyan who chose political struggle
within the Constitutional framework over
riots.

3. The Karen Demirchyan phenomenon -
the former First Secretary of the Commu-
nist Party received 40 % of the votes and
proved that the 10-years absence in big poli-
tics was not an obstacle for him. So even if
people elected the new hero Kocharian, the
old master Demirchyan was also not for-
gotten.

4. For the first time opposition candidates
were on the side of the candidate of authori-
ties: Paruyr Hayrikian (National Self De-
termination), Aram Sarkissian (Democratic
party), Hrant Khachatryan (Constitutional
Rights Union), Dashnaks and Socialists.
Liberal Democrats and Yerkrapahs (the Pro-
tectors of the Country) were already sup-
porting the candidate of the authorities for
the second time.

5. The Pan Armenian National Movement
did not take sides and remained a construc-
tive opposition. Only Communists and the
National Democratic Union stayed in op-
position and took the 3rd and 4th places re-
spectively in the first round. In the second
round they were agitating their supporters
to vote independently.

6. After the elections Kocharian named his
4 advisers - a Dashnak, a Ramkavar, a demo-
crat and Hayrikian from the National Self
Determination. Even a member of the Na-
tional Democratic Union David Vardanyan
got the position of the head of the Presi-
dential Revision Commission, noting that
this would not prevent them from criticiz-
ing authorities.

What is the situation after the elections? The
new Government is formed, led by the 33-
year old Prime Minister Armen
Darbininian. The program of the Govern-
ment was accepted by the National Assem-
bly. After a 80-year break two Dashnak rep-
resentatives re-appeared in the government.
The Dashnak daily Yerkir is back to read-
ers. After the elections the political life went
back to the building of the National Assem-
bly. Even the opposition deputies are actively
involved into the law-making. Recently the
theme of the dissolution of the Parliament
and extraordinary Parliamentary elections
are actively discussed. Many political par-
ties consider the 1995 Parliamentary elec-
tions as the beginning of the political crisis
in the country.

The present Parliament does not reflect the
real picture of the society. Many deputies
have started changing their memberships in
different fractions and deputy groups. For
example many members of the Armenian
Pan-National Movement and so-called in-
dependent deputies became Protectors of the
Country almost overnight. This Union was
formed by the initiative of the Defense Min-
ister Vazgen Sarkissian and supported
Kocharian during the last elections. Another
urgent issue is the adoption of a new elec-
tion code and amendments in the current
Constitution. Perhaps, only after the adop-
tion of these documents will the President
consider dissolving the Parliament, if before
that the relations between the President and
the Parliament do not become tense.

The problem of Mountainous Karabagh: Ar-
menia is leading a clearer policy and advo-
cates for a package solution and a direct dia-
log between Stepanakert and Baku. During
the last few months President Kocharian has
proved that he is in favor of a peaceful solu-
tion of the problem. •



25

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

POLITICAL SITUATION IN GEORGIA
BY ZURAB CHIABERASHVILI , CHIEF EDITOR OF SAMOKALAKO  SAZOGADOEBA

(CIVIL SOCIETY) AND SAKARTVELO  GAZETO, TBILISI.

The most sensational event of the last period was
the terrorist act of February 9. It showed that
occurring changes in Georgia are not irrevers-
ible, and that a single shot can question the very
existence of the young independent state. That
is why the word “stability” has become the magic
word which appeals to the interests of the demo-
cratic West, transnational corporations, the pro-
gressive part of the Georgian political establish-
ment and the majority of the population.
What threatens the stability of the country? The
list of problems is not big but they are frighten-
ing in their scale:
a) relations between the center and the regions.
Problems in Abkhazia, Tskhinvali region and
Adjaria I consider in this context.
b) the presence of the Russian military bases and
protection of our borders.
c) existence of political forces tied to Batumi and
the Russian military bases constantly threaten-
ing the political scene of Georgia with an earth-
quake.
d) because of not regulated relations of the cen-
ter and the regions, a transfer to full self control
in Georgia is delayed indefinitely.
e) the last two problems define the fact that the
borders between the rights and obligations of
the citizen and the authorities are not clearly
defined. Corruption is a vicious circle, and only
the “heavenly forces” which saved the President
on February 9, can help find the exit.

This list shows how the geopolitical, regional
problems get transferred into the lives of com-
mon people. From September last year until Feb-
ruary this year, experts of the International Busi-
ness Inc. were working on a project of
privatization of the port of Poti. The conclusion:
the port will not be able to handle the weight of
the Eurasian corridor and must be reconstructed.
The Georgian government has not got finances
for this and has to sell or to lease it long term.
No one will invest money in this without a mini-

mum of 51 % of shares of the port. The Geor-
gian government rejected the plan. Some politi-
cians screamed about the “sale” of Georgian
property for a penny.
I want to draw your attention to the new indi-
cator of the Georgian political reality- private
property. One of the main indicators of the po-
litical spring in Georgia is the privatization of
land in the cities. The position of reformers,
industrialists and Western experts is unanimous:
the land must be given for free to speed up the
formation of the market of land.
What is common between all these and the sta-
bility with which I started my article ? Until the
private sector is strong there will not be any in-
terest groups in Georgia. Until there are interest
groups and different political forces can be
formed on their basis, there cannot be a full-
blooded political life and stability. The balance
of political forces today is artificial.
With the emergence of the private sector there
was a problem with the independent judiciary.
The tests for Georgian judges were printed in
California and observers from the US and the
EU controlled the exams.
If the West is interested only in the transit of oil,
then why does it interfere into such internal
Georgian matters as a judicial reform? I would
like to answer this question by quoting the title
of declaration of the EU Council in Luxem-
bourg:
“The Importance of the Oil and Gas Resources
of the Caspian Sea region for the EU.”
I think that these resources are only a tool for
creating a homogenous territory for the demo-
cratic West. Homogeneity provides protection
of human rights, freedom of speech and reli-
gion, right to property, free market and compe-
tition, participation of citizens in the governing
and decision making. I want to conclude with a
phrase, which the Georgian democrats like to
repeat: “ Georgia should become a democratic
state or it will not become a state at all.” •



26

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

ABOUT THE MASS MEDIA WHICH DID NOT EXIST
BY ARMAN JILAVYAN , SNARK PRESS AGENCY, YEREVAN

The state policy towards the mass media as
an institution of realization of the right to free-
dom of speech and objective information, is
a mirror reflection of the policy of a state (the
leaders of the state) towards the society as a
whole. This is why the attitude of the Soviet
state towards the mass media of national mi-
norities must be considered as a result of the
“national” policy of that state as a whole.
The kind of attention towards national policy
in Soviet times, more precisely the absence of
any attention to it (the problem was there de-
facto but de-jure it did not exist) proves the
declarative nature of mass media of national
minorities and rejects as a fiction the thesis
that they played any role in Soviet society.
The very existence of this kind of press and
TV - radio programs as the propagandistic-
informative institutes of the Soviet regime, was
dictated by a desire to prove the absence of
any problems with the national minorities in
the republics and implant a sense of interna-
tionalism and friendship among peoples. This,
in its turn, was designed to serve as an effi-
cient weapon in the “struggle with the nation-
alism, extremism, chauvinism and similar anti
Soviet expressions.”
Without any doubt the existence of mass
media of national minorities in any society is
quite a positive phenomenon. But the ques-
tion is to what extent these media belonged
to these very national minorities and served
their interests. In reality the “national media”
were absolutely ignorant of the existing dis-
crimination of “natzmen” (abbreviation from
the Russian natzionalnoe menshinstvo-na-
tional minority) based on ethnic origin and
were used as a weapon of Soviet propaganda
serving the interests of the Soviet leaders.
From a more global point of view the expres-
sion “Mass Media of national minorities in
the USSR” is pointless. It would have been

more appropriate to call it the Mass Media in
the languages of national minorities, as in re-
ality the “natzmen media” were absolutely de-
prived of their national content. Let us con-
sider two such papers as an example: the con-
tent of the Armenian language Komunist
which was being published in Azerbaijan was
identical to that of the Azerbaijanian regular
papers. The same was true for the
Azerbaijanian language Sovet Ermenistan
which was being published in Armenia.
Komunist was not allowed to write about Ar-
menia and its problems, Sovet Ermenistan was
not allowed to write about Azerbaijan. The
only “national” hint was in the cultural col-
umns of the papers where they were allowed
to publish poems, but only those which eulo-
gized the friendship between the two nations
or the grandeur of the Union. As I already
mentioned these publications were of declara-
tive purpose only and hence could not even
touch upon simple household issues. I won’t
even speak about the influence of such publi-
cations among the national minorities and the
attitude of the dominant nationality popula-
tion towards these media.
 The mass media of national minorities were
blind and deaf towards their audience and
hence could not be heard by them. Even dur-
ing the most tragic events in the life of mi-
norities the mass media, including those of
national minorities, were silent. They were si-
lent when the raging hordes of bandits were
raping, torturing and burning, when tanks
were smashing hundreds of people whose only
fault was to belong to a nation other than the
dominant one. I conclude by stating that it is
hardly worth talking about the existence or
absence of mass media of national minorities
in the former USSR, a state where one could
only dream about a free and real press… •



27

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

ABOUT CMSP SIXTH CONFERENCE,
HELD IN STEPANAKERT

- Mass media and democracy;
- Caspian oil and its influence on the situa-
tion in the region;
- Common Caucasian House: stimuli and
contradictions;

On August 29, participants in the conference
met with Karabakh’s Foreign Ministry Naira
Melkoumian. The sides discussed the issues
of the internal and foreign political life of
Nagorno Karabakh as well as current processes
in the region.

Addressing prospects for the Karabakh settle-
ment, the minister stressed that the problem
is not in the recognition or non-recognition
of Nagorno Karabakh, but in its regional char-
acter and influences the future of the entire
Caucasus. In that connection Melkoumian
underlined that Nagorno Karabakh can be-
come a kind of bridge between Armenia and
Azerbaijan and it is what the efforts of the
three countries’ politicians should be aimed
at. “Azerbaijan and we should seek the com-
mon interest, and I am sure we have it, for
the sake of which we will achieve lasting and
enduring peace,” Melkoumian said.

The minister reported that the OSCE Minsk
Group co-chairmen are expected to arrive in
the region in the second half of September.
According to the minister, they are actively
seeking original variants of a comprehensive
Karabakh settlement.

On August 29, the participants in the confer-
ence had an informal meeting with the speaker
of the Karabakh Parliament, Oleg Yesayan.
The following day they visited the town of
Shushi, where they met with the head of the

AZERBAIJANI  JOURNALISTS VISIT

KARABAKH
RFE/RL Armenia Report, 31 August, 1998
A group of Azerbaijani journalists is currently
visiting Nagorno-Karabakh in a first direct en-
counter with the region since it declared in-
dependence from Baku. The journalists,
largely representing independent media, were
received by Nagorno-Karabakh President
Arkadi Ghukasian on Monday and Foreign
Minister Naira Melkumian one day before.
They also held meetings with local journalists
and non-government organizations.

The trip is part of a Transcaucasus media semi-
nar organized by Switzerland’s Helsinki As-
sembly. The seminar brought together jour-
nalists from all over the region. •

CONFERENCE OF JOURNALISTS HELD

IN KARABAKH
Stepanakert, September 1 (Noyan Tapan).
The sixth regional conference of journalists
attended by mass media representatives from
Armenia, Azerbaijan and Nagorno Karabakh
was held in Nagorno Karabakh on August 29-
31 as part of the “In Support of Journalists
from the Transcaucasus” Program. Journalists
from Georgia refused to attend the conference
for unknown reasons. The Azeri mass media
were represented by the “Sharg” agency, ANS
TV, “Zerkalo” (“Mirror”) weekly as well as the
press distributing agency and the office of
“Argumenty i Fakty” (“Arguments & Facts”)
newspaper in Azerbaijan.

The conference considered the following sub-
jects:
- Political situation in the countries of the re-
gion;

C
M

S
P

 S
IX

T
H

 C
O

N
F

E
R

E
N

C
E



28

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

Artsakh Diocese, Pargev Martirossian. They
also visited the mosque and the Kazanchetsots
church.

On the last day of their stay in Karabakh the
journalists met with Karabakh’s President
Arkady Ghoukassian. The Karabakh chief
hailed and appreciated the very fact of such a
meeting, pointing out the significance of
people’s diplomacy and direct dialogue be-
tween Karabakh and Azerbaijan. Answering
the journalists’ numerous questions regard-
ing different spheres of Karabakh’s life, the
president pointed out that despite the fact that
Karabakh has not been recognized by the in-
ternational community, it de facto exists and
has all attributes of statehood. He stressed that
Nagorno Karabakh is ready for contacts at any
level — he strongly believes that all problems
can be resolved by means of negotiations.

Commenting on Vafa Guluzade’s statement on
granting autonomy to Karabakh, Ghoukassian
said that negotiations make no sense if their
outcome is predetermined.

The same day the participant in the confer-
ence visited the Gandzasar Cathedral in
Mardakert from where they returned to
Yerevan.The conference did not adopt any fi-
nal document.

The “In Support of Journalists from the
Transcaucasus” program is implemented with
the assistance of the Helsinki Civil Assembly
(Geneve), and the Foreign Ministry of Swit-
zerland. The author of the program, a Swiss
journalists of Armenian origin Vigen Chtrian,
also attended the conference. He suggested
holding the next forum of journalists from the
Transcaucasus in Baku. •

C
M

S
P

 S
IX

T
H

 C
O

N
F

E
R

E
N

C
E

BEAT JOURNALISTS!

Representatives of mass media and NGOs
gathered yesterday in protest against the in-
creased number of police crackdowns on jour-
nalists and rallies. In their statement, they
demand the President and Parliament to evalu-
ate the police actions and adopt a law on the
freedom of information. Unless their demands
are satisfied in two weeks, the protesters will
resort to other protest actions and appeal to
international organisations. Tiniko Izoria. •
«Droni» No. 146, December 24-26 (source:
CIPDD)

AP: FEWER JOURNALISTS KILLED IN
1998, SAYS PRESS WATCHDOG
December 31, 1998
PARIS (AP) — Fewer journalists were killed
in 1998 than in recent years but journalists
investigating corruption were in danger in
many countries, a French press watchdog re-
ported Thursday.

In 1998, 19 journalists were killed worldwide,
the report by Reporters Without Borders said.
It said 487 others were arrested and 697 were
physically abused or threatened.

The drop in the number of deaths was attrib-
uted in part to a drop in fatalities for reporters
covering the former Yugoslavia, Chechnya and
Algeria.

But the group said reporters investigating cor-
ruption by public officials had been killed in
Bangladesh, Brazil, Colombia, Mexico, the
Philippines, Russia and Thailand.

Since 1994, 103 journalists - including 48 in
Rwanda and 18 in Algeria - have been killed.

Some 93 journalists were currently in jail as a
result of their work, compared to 90 last year,
the report said, highlighting cases in Ethio-
pia, China, Syria and Burma. It also said tor-
ture was common in Turkish prisons.

Reporters Without Borders said the indepen-
dent press was facing increasing difficulties in
Pakistan and Congo. However, the report
praised Indonesia, where it said no reporters
had been jailed since the fall of President
Suharto in May, and Nigeria, where the num-
ber of jailed reporters fell from 13 to two since
the June death of dictator Gen. Sani Abacha.



29

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

To avoid any future mistakes, the ARF repre-
sentatives pointed to the need to stay away
from stereotypes and to “learn to diffuse his-
toric mines which still pose an explosive dan-
ger.” •

KOCHARIAN HAILS INVITA-
TION OF AZERI JOURNALISTS
TO ARMENIA
YEREVAN, August 27 (Noyan Tapan).
On August 26, President Robert Kocharian
met with Azeri journalists and answered their
questions, presidential advisor for informa-
tion affairs Kasya Abgarian, told a briefing
on Tuesday. According to her, Robert
Kocharian hailed the fact of inviting seven
Azeri journalists to Armenia to attend a re-
gional seminar arranged by the Yerevan Press
Club and pointed out that “this is another
display of the open and peace-loving policy
of Armenia which, undoubtedly, will
strengthen the policy of the Republic of Ar-
menia aimed at establishing stability in the
region.” The president referred to the need
for getting rid of the image of enemy by means
of the press and personal contacts. •

CONFRONTATION BETWEEN
PARLIAMENT AND TV,
NEWSPAPER
ITAR-TASS news agency (World Service),
Moscow, 16 Oct 98
Mutual criticism and insults, tough confron-
tation have driven a wedge between the Ar-
menian parliament and national television at
the end of this week.

The conflict started with criticism of Arme-
nian MPs by Armenian national television.
The lawmakers retaliated by issuing a resolu-

NEWS FROM ARMENIA

AZERI REPORTERS DISCUSS

KARABAKH  WITH EXECUTIVE COUNCIL
YEREVAN (Yereven News Agency)
Asbarez-On-Line 4, September, 1998
Armenian Revolutionary Federation Execu-
tive Council members Armenia Rustamian,
Eduard Ghazarian and Gegham Manoukian
met with visiting Azeri reporters Thursday at
the Executive Council offices.

The ARF leaders expressed hope that such
meetings between the two sides would even-
tually lead to the establishment of peace in
the region. ARF Executive Council represen-
tatives gave precise answers to numerous ques-
tions directed to them by the Azeri reporters.

It was stressed that the misleading character-
ization of the ARF stemmed from Soviet pro-
paganda tactics, which was not only directed
toward the ARF, but also the Musavat party
and Georgian Mensheviks.

The representatives expressed that the ARF
believed the existence of the Nagorno-
Karabakh Republic was an undeniable fact
and that it should be officially recognized by
Azerbaijan as an independent and self ruled
government.

The ARF representatives asserted that the
emerging concepts of inviolability of borders
and territorial integrity have had contradic-
tory interpretations in the realm of conflict
resolution, within international circles. Fur-
thermore, the ARF representatives stressed the
need to find new methods through which the
aforementioned concepts were interpreted, in
order to facilitate the peaceful resolutions of
such conflicts.

A
R

M
E

N
IA



30

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

ment issued a resolution dismissing editor-in
chief of the “Aiastani Anpapetutyun”
Wnewspaper, Liza Chagaryan, in connection
with perpetual distortion and incorrect cover-
age of the activities of the parliament, lower-
ing its prestige, creating a negative image of
the National Assembly in the eyes of the pub-
lic and running the newspaper proceeding
from personal likes and dislikes.”

The editor-in-chief removed from her post
barricaded herself in her office with a group
of the newspaper staff loyal to her and declared
that she was not going to give in. Meanwhile,
the newspaper is issued by a new editor-in-
chief with the rest of the staff. •

tion to establish a new television program “An
hour in parliament” to be on the air every
Sunday exactly at the same time when Direc-
tor of the Armenian television Tigran
Nagdalyan presents his own program.

The TV staff offended by the move fired back,
showing in an evening news cast a deputy’s
chair, a fig (a gesture of extending clenched
fist with a thumb between index and middle
fingers generally accompanying a refusal to
comply with a request), and presumably us-
ing obscene language which could be easily
guessed although the voice was silenced.

The Armenian parliament has been at log-
gerheads with its own newspaper. The parlia-

A
R

M
E

N
IA



31

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

NEWS FROM AZERBAIJAN

A NATION’S DIGNITY
By Arif Aliev, chairman of Yeni Nesil, the
association of journalists of Azerbaijan.
The Baku city court has been keeping close
watch over the dignity of the citizens of
Azerbaijan. After a bizarre trial that ended 7
July, Judge Zahid Agayev ruled that an article
by journalist Elmar Husseynov had “insulted”
the Azeri nation and ordered him to publish a
refutation and pay a fine of 16,000,000 manat
(about $4,100) to a refugee fund. The pros-
ecutor had only asked for half that sum.

The case began on 27 February, when police-
men raided newsstands throughout the city
and confiscated the issues remaining from the
February press run (3,000 - 5,000 copies) of
the independent magazine “Monitor”. Funded
by its staff and edited by Husseynov, the glossy,
72-page monthly runs political and economic
analysis, usually critical of the authorities.

The action stunned local journalists, who
scram- bled to find a reason for such an ex-
traordinary undertaking by the police (the last
time a paper was confiscated was in 1993,
when the anti-government newspaper Azadlig
ran a cartoon that apparently offended Presi-
dent Heidar Aliev). What had made the au-
thorities so angry this time! What particular
article had pushed them into committing such
an obviously illegal act! Some thought it might
have been an article on Rasul Guliev, the
former speaker of the Azerbaijani parliament,
now in the camp of the radical opposition. Or
it could have been several articles exploring
the clannish character of the ruling elite and
its monopoly on the sale of strategic raw ma-
terials. Or was it the expose on widespread
torture in Azerbaijan’s jails! Neither the presi-
dential administration nor the Ministry of

Information and Press provided any hint, tell-
ing the press only that they were not familiar
with the confiscation.

Several journalists’ organizations and a num-
ber of independent publications then
launched a joint protest action, which in-
cluded appeals to the president and the gen-
eral prosecutor. Their efforts eventually coaxed
an explanation out of the Baku police, who
claimed to have confiscated “Monitor” for
rather noble aims: to protect the moral health
of their fellow citizens and stop attempts to
incite conflict among the country’s various
regions. The statement from the police chief
of Baku also alleged that several articles had
tended toward “misinformation and complic-
ity in the enemy’s propaganda.”

The police failed to specific exactly which ar-
ticle or articles had been so threatening. Un-
expectedly, Eldar Namazov, the head of the
president’s secretariat, provided an answer. In
an article published by the daily newspaper
Panorama, he wrote that the main danger to
“the moral health and the unity of the na-
tion” stemmed from a February piece by
Husseynov, entitled “Azerbaijanis are the Na-
tion of the 21st Century.” Exploring ques-
tions of national identity, Husseynov had con-
cluded that Azerbaijanis lacked any distinc-
tive “high quality” or “clear-cut national idea.”
But, he wrote, this could be used to the
country’s advantage: “We represent a society
that is quite amorphous and free of any na-
tional prejudices. We can make cosmopoli-
tanism and supranational identity the trump
card of the Azerbaijanis. ...We can combine
the most valuable qualities that are of crucial
importance for the future information
era....We have all the necessary preconditions

A
Z

E
R

B
A

IJ
A

N



32

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

THE GREAT GAME: A ZERI CEN-
SORS TOLD TO STOP; OH HURRAH!
Carlotta Gall, The Moscow Times, August 7,
1998
Congratulations. You’ve made the front page
of Bakinsky Rabochy,” announced a girlfriend
over the phone. “It means they approve of
you.” She was laughing, but not wholly cyni-
cally. She was glad that in the climate of press
censorship and near adulation of the presi-
dent, a Baku paper was printing things from
the Western press.

I stopped by a kiosk to pick up the dull,
semi-official paper, once a pillar of com-
munism and now faithful supporter of the
present authorities. They had printed a
translation of an interview I had done with

to become a real nation. Not an industrial na-
tion, but rather a nation of a new format.”

But Namazov claimed that Husseynov had in-
sulted the nation and complained that the
authors of such articles are punished in civi-
lized countries, while in Azerbaijan people try
to defend them. He then appealed to the
country’s leaders to defend the country’s dig-
nity.

The president’s aide proved to be right in his
Psychological calculations. He touched on the
fragile national identities of those living in a
fledgling country, and his call for support was
soon accepted. The state media launched tales
of alleged intrigue organized by “the agents
of foreign states” and “the hostile forces to
Azerbaijan” represented by Husseynov and his
magazine. The culmination of the campaign
was a lawsuit filed by three professors from
Baku State University—Yagub Makhmudov,
Seidaga Onunlakhi, and Gurban Mamedov—
who accused Husseynov of libeling the na-
tion and sought damages equal to “Monitor”’s
yearly revenues. By even agreeing to hear the
case, the Baku city court violated the country’s

mass media law, which Stipulates that those
who consider themselves insulted can sue only
after the editorial staff of the offending publi-
cation has refused to publish a refutation or
apology. “Monitor”’s editors say they never
received any such request. It is also still un-
clear who authorized the three professors to
represent the interests of the entire nation.

The trial itself resembled an academic dispute,
with the plaintiff citing not facts but abstracts
60m Old manuscripts and academic literature.

“Monitor” cannot afford to pay such an enor-
mous amount in damages—though other
media have said they Would try to help out—
and has appealed the decision. In addition,
another libel lawsuit may be in the offing: the
Ministry of the Interior has threatened to sue
Husseynov over the prison torture article,
which the editor insists was based on earlier
reports by human rights organizations.

The case’s final outcome is yet to come, but
one thing is clear: everybody is talking about
the court’s verdict, and nobody remembers the
illegal confiscation of “Monitor”. •

President Heidar Aliyev for The Financial
Times. The translation by Itar-Tass in Lon-
don was good, but the article itself had been
censored and turned into an anodyne puff-
piece.

The entire second part, which listed the ex-
tremely undemocratic facts of life in
Azerbaijan, had been left out - details like
the political prisoners who are still in prison,
the police brutality that continues un-
checked, and the existence of censors who
still inspect every article before it goes to
print and often slash them or ban them com-
pletely.

The government, and Aliyev himself, deny
that censorship exists, saying there is only

A
Z

E
R

B
A

IJ
A

N



33

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

military censorship, which is necessary since
Azerbaijan remains technically at war with
Armenia. But that is not quite true. Earlier
this year when a big scandal broke around
the president’s son, Ilham Aliyev, and his
huge gambling debts, every single article
touching on the subject was banned. And
then just last month the weekly newspaper
Chag failed to appear on the newsstands af-
ter a whole article on Kurds in Azerbaijan
was cut.

The editors did not have anything to put
in its place so the whole paper was refused
publication. The censors do not like news-
papers appearing with white spaces that of
course would tell their own tale. The editor
of the Popular Front’s newspaper, Azadlig,
keeps a pile of cartoons especially to fill
blanks at the last minute.

I called up the editor of Bakinsky Rabochy
to see what had happened with my article.
The editor, Vladimir Moroskov, sounded re-
laxed on the issue. “We shortened it a bit,”
he volunteered. “We left out the bits that
everyone here already knows, like how
Aliyev came to power. In England maybe
you need to tell people that, but here ev-
eryone knows.” That was not quite true ei-
ther but I let it go. The important thing
here was that the editor, not the censors,
had done the censoring. It is important be-
cause this week two members of the presi-
dential staff announced during a visit to the
United States that within 10 days censor-
ship would be abolished in Azerbaijan by
official decree.

Azerbaijan is under pressure from abroad
to improve its record on democracy in the
run-up to presidential elections and, if the
president’s staff say it will be abolished, it
probably will. So hurrah! But as one oppo-

sition paper points out, censors are not re-
ally needed any more as self-censorship is
so deeply ingrained. There are no live in-
terviews on radio or television, for instance,
and editors go by the policy of “just in case.”
The government has many more subtle con-
trols up its sleeve, such as licensing news-
papers, the price and availability of news-
print, the courts, which recently closed and
prosecuted a magazine for maligning the
image of Azerbaijan, and straightforward in-
timidation of journalists.

Even without the censors, a free press will
remain a far cry. •

AZERBAIJANIS COMMENT
ON ABOLITION OF CENSOR-
SHIP…
Opposition party leaders and newspaper
editors have greeted President Heidar Aliev’s
6 August decree abolishing political censor-
ship, Turan reported. Musavat Party chair-
man Isa Gambar termed the move “the re-
sult of joint efforts by democratic forces,”
while Azerbaijan Popular Front Party chair-
man Abulfaz Elchibey says he believes it is
irreversible. But Yashar Aliyev, assistant
editor of “525 gazeti,” wondered if the move
is indeed permanent, and Democratic Party
Secretary-General Sardar Djalaloglu ex-
pressed doubt that the abolition of censor-
ship will resolve the problem of the lack of
press freedom, given that “mor al censor-
ship still exists.” •
RFE/RL, 10 August, 1998

…AS OPPOSITION PRO-
TESTS RENEWED HARASS-
MENT.
The Azerbaijan Popular Front Party issued
a statement on 7 August reporting the ar-
rest of four of its activists in three rural dis-
tricts for their refusal to endorse Heidar

A
Z

E
R

B
A

IJ
A

N



34

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

Aliev’s presidential candidacy, Turan re-
ported. The party’s Ordubad branch was
prevented by Nakhichevan police from hold-
ing a planned meeting on 7 August, after
the chairman of the Nakhichevan branch
was interrogated and physically attacked by
a local police official the previous day.
Azerbaijan Popular Front Party chairman
Elchibey told Turan in an interview that the
necessary conditions for holding democratic
elections still  have not been created.
Elchibey accused Aliev of insincerity in call-
ing for dialogue with the opposition while
condoning the arrest of its local representa-
tives. •
RFE/RL, 10 August, 1998

AZERI PARLIAMENT CALLS
FOR TIGHTER MEDIA CON-
TROL
BAKU, Nov 10 (Reuters)

Azerbaijan’s parliament, the Melli Mejlis, on
Tuesday called for tighter controls on the
media only three months after the state
eliminated censorship in response to inter-
national pressure.

The rubber-stamp body, overwhelmingly
dominated by supporters of strongman
President Haydar Aliyev, requested that the
information ministry take “all legal mea-
sures” to block the publishing of ‘uncon-
firmed and provocative materials.” It also
called on state media to “take all legal mea-
sures to defend the honor and dignity of the
president and guarantee political stability.”

 The order was part of a package of mea-
sures adopted after a weekend of rallies pro-
testing Aliyev’s rule.

Government ministers on Tuesday threat-
ened top opposition figures with jail sen-
tences for insulting the president during the
rallies, a serious crime under Azeri law. Sev-
eral criminal cases have been opened.
Aliyev, 75, enjoys wide powers in the
Caspian Sea oil state of eight million people.
He served as its Communist-era chief when
Azerbaijan was still part of the Soviet
Union.

 He is respected by many Azeris as a guar-
antor of stability, but has sometimes been
accused abroad of human rights abuses.

Aliyev withdrew strict press censorship in
August in response to international criti-
cism in the run-up to the October 11 presi-
dential election. He won 76.1 percent of
the vote, but opposition parties claim the
election was rigged. •

AZERI NEWSPAPERS EDI-
TORS GO ON HUNGER
STRIKE
BAKU, Nov 18 (Reuters)

Editors from 19 independent Azeri news-
papers went on a hunger strike on Wednes-
day to protest what they say is a campaign
of repression against them by the govern-
ment of President Haydar Aliyev. The edi-
tors say criminal cases which have been
opened into the alleged defamation of
Aliyev in the local press as well as recent
calls for tighter media controls by parlia-
ment, the Milli Mejlis, are an effort at re-
newed harassment and censorship.

“We were forced to take this action and go
on hunger strike because the authorities
want to smother the independent press,”
said Rauf Arif, editor of the Yeni Musavat,
organ of the opposition Musavat (Equal-

A
Z

E
R

B
A

IJ
A

N



35

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

ity) party. “If we do not demonstrate soli-
darity and support each other, then they will
destroy each one of us one by one,” said
Arif.

Aliyev bowed to international pressure and
lifted official censorship only in August in
advance of a presidential election.

The state prosecutor’s office in recent
months opened criminal cases under a stat-
ute prohibiting “defamation of the honor
and dignity of the president.”

It happened after Yeni Musavat and the
daily Azadlig ran allegations by opposition
politicians that Aliyev helped found the left-
ist Kurdistan Workers’ Party (PKK) in the
1970s, when he was Azerbaijan’s Soviet
Communist leader.

The now defunct Soviet Union was a backer
of the PKK against NATO-member Turkey.
Nationalist politicians in Azerbaijan have
sometimes alleged that Aliyev is an ethnic
Kurd.

The editors are also protesting against what
they say have been beatings of journalists
by police during recent anti-Aliyev demon-
strations. State Prosecutor Eldar Hasanov
met the editors on Wednesday in an effort
to convince them to call off the hunger
strike.

He offered to drop the cases if the newspa-
pers apologized for the articles and paid
small fines, instead of the 400 million manat
($100,000) fines that Aliyev’s aides have in-
sisted upon as compensation for moral dam-
age. The editors rejected the offer.

AZERBAIJANI PAPER FINED IN
SECOND LIBEL SUIT
RFE/RL, 20 November, 1998

A Baku district court imposed a 20 million
manat ($5,000) fine on the independent news-
paper “Yeni Musavat” on 19 November for
having implicated a senior Azerbaijani Inte-
rior Ministry official in the February 1997
murder of Academician Zia Buniatov, Turan
reported. Vidadi Mahmudov, defense lawyer
for “Yeni Musavat,” complained that the ver-
dict was unfair as the newspaper had printed
a statement by the official in question deny-
ing any part in the killing. Rauf Arifoglu, the
editor of “Yeni Musavat,” embarked on a hun-
ger strike a week ago to protest an earlier fine
for insulting a member of the presidential ap-
paratus. A second independent newspaper,
“Azadlyg,” is facing a libel suit brought by
President Heidar Aliev’s brother Djalal, whom
it claimed has bought expensive property in
Britain. Arifoglu and “Azadlyg” editor Gunduz
Tairli met on 19 November with Western dip-
lomats in Baku who expressed their regret at
the court cases. •

INDEPENDENT AZERBAIJANI
NEWSPAPER FINED
RFE/RL, 15 December, 1998

A Baku city court handed down a $125,000
fine to “Azadlyg” on 14 December for pub-
lishing reports that members of President
Aliev’s family had purchased expensive real
estate in the UK, AP reported. The news-
paper was also ordered to print a front-page
retraction of those allegations. Also on 14
December, editors of independent newspa-
pers voted to postpone indefinitely a re-
sumption of their suspended hunger strike
after meeting with presidential administra-
tion member Ali Hasanov. Some 20 editors
began a hunger strike in November to pro-
test libel cases they believe are intended to
bankrupt them. •

A
Z

E
R

B
A

IJ
A

N



36

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

THE COURT TEMPORARILY TOOK THE

MILITARY UNIFORM OFF A
JOURNALIST
“Resonance”, 18 August 1998
After publishing an anonymous interview
with a soldier about homosexuality in an
army unit, the independent newspaper
“Orioni” (Samtskhe-Djavakheti region) be-
came a target for pressure of the local admin-
istration and military command. Amiran
Meskheli, the interviewer, was immediately
called up for the military service in breach of
law (without call-up papers and medical ex-
amination) and sent right to the unit de-
scribed in the interview. His demand for al-
ternative service was turned down (the re-
spective law was put in force on January 1,
1998). He brought an action against the cen-
tral enlistment commission, State Office
(which failed to introduce the alternative ser-
vice in the country) and the enlistment of-
fice. The respondents did not attend the Au-
gust 17 hearing and the trial was postponed
till September 3. •

BE CAREFUL, COLLEAGUES ...THIS IS
DJAVAKHETI
“Akhali 7 Dge” No. 31, August 28 - Septem-
ber 3
The post-Communist press has contributed
to the escalation of ethnic conflicts in Geor-
gia, the newspaper argues. Personal conflicts
or private opinions exaggerated by the press
of both conflicting parties (quasi-intellectu-
als - writers, scientists, etc. - who come from
Communist circles have plaid an especially
negative role) have been transformed into po-
litical (politicians follow the public opinion)
and further into armed conflicts. In the
newspaper’s opinion, the situation in
Meskhet-Djavakheti is still at the first, per-

sonal squabble stage. Solutions to the prob-
lem must be found only in a dialogue through
mass media. The future will show whether
the Georgian mass media have learned any-
thing from the bitter experience of the recent
past. •
Source: Georgian Press Digest, September
1, 1998, Compiled by the Caucasian Institute
for Peace, Democracy and Development
(CIPDD)

HOW THE INDEPENDENT PRESS IS
STIFLED IN GEORGIA
“Droni” No. 106, 17-19 September, 1998
Georgian journalists have held a solidarity
meeting after Lasha Nadareishvili, the editor
of the independent newspaper “Asaval-
Dasavali” was severely beaten some days ago.
Although the freedom of press was not openly
violated in Georgia, the participants stressed,
the authorities practiced financial backing of
some newspapers and “economic stifling” of
the others. It seems that the newspapers are
divided into “welcome” and “not welcome”
ones. •
(source: CIPDD)

A REPORTER OF THE RESONANCE

NEWSPAPER RECOGNISED AS A VICTIM
“Resonance” No. 323, November 25, 1998
The other day, the Mtatzminda district
procurator’s office of Tbilisi recognised Aleko
Tskitishvili, a Georgian reporter who was
beaten by Temur Mgebrishvili, the com-
mander of the special police force, outside the
Supreme Court on November 10, as a vic-
tim. Almost nobody believes, however, that
Mgebrishvili will be prosecuted for having
many times abused ordinary citizens. The
procurator’s office is supposed to hold con-
frontation between him and the reporter to-
morrow.
(source: CIPDD)

NEWS FROM GEORGIA

G
E

O
R

G
IA



37

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

JOURNALIST TRAINING IN
MOSCOW
Three journalist from the South Caucasus
had the opportunity through the Caucasus
Media Support Project, to spend four weeks
during September in Moscow in a training
program at Nezavisimaya Gazeta. This was
the first time the famous Moscovite daily
offered training program for outside jour-
nalists. Both the CMSP and the newspaper
editors express their conviction about the
necessity and usefulness of such exchanges,
and their readiness to further develop such
projects.  •

COURT UPHOLDS DECISION
AGAINST UZBEK JOURNAL-
IST
RFE/RL, 4 August, 1998

An Uzbek appeals court on 3 August up-
held a ruling against journalist Shodi
Mardiev sentencing him to 11 years in jail,
RFE/RL correspondents reported. Mardiev
was found guilty of defamation for his sa-
tirical radio broadcast about the Samarkand
deputy prosecutor-general in June 1997. He
was arrested in November of that year and
found guilty by a Syr- Darya regional court
on 11 June. The Committee to Protect Jour-
nalists sent an appeal to Uzbek President
Islam Karimov on 16 July asking for clem-
ency for the 62-year-old Mardiev, who is
said to be in poor health.  •

KYRGYZ NEWSPAPER
EVICTED FROM BUILDING
RFE/RL, 19 AUGUST, 1998

The Kyrgyz weekly newspaper “Asaba” has
been evicted from the building in which it
was located for nearly 60 years, RFE/RL
correspondents in Bishkek reported on 18
August. That building was transferred to the
Interior Ministry in 1991. Former Prime
Minister Apas Jumagulov allowed “Asaba,”
now an opposition newspaper, to continue
using its offices in the building, but incum-
bent Premier Kubanychbek Jumaliev sup-
ported the ministry’s call to evict the news-
paper. A government decree was issued in
late may ordering the newspaper to vacate
the building by 15 August, on which day
the newspaper organized a protest in
Bishkek’s central square. Some 500 people,
including members of the parliament, took
part in the rally. The Interior Ministry re-
sponded by sealing off the newspaper’s of-
fices and releasing a statement saying
“Asaba” is under private ownership and can
“provide itself with its own building.” A
member of the newspaper’s editorial board
said new office space has been found and
this week’s issue of the newspaper will ap-
pear on time on 21 August. •

RUSSIAN MEDIA FEEL PINCH
IN ECONOMIC CRISIS
BY ANDREI KHALIP

MOSCOW, Sept 16 (Reuters)

Russia’s long powerful and lucrative media
are feeling the squeeze in the country’s eco-
nomic crisis. Television channels and news-
papers often reflect the views of their “oli-

CIS NEWS

C
IS



38

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

garch” owners, such as magnate Boris
Berezovsky, and have been hugely influen-
tial in Russian politics, most notably in help-
ing to re-elect President Boris Yeltsin in
1996.
Now the media have seen a slump in adver-
tising revenue that has forced them to cut
costs and mull mergers, although it remains
to be seen whether their influence is also
waning.
“Last week they took away my cellular phone
I used for work,” said a journalist with one
of Moscow’s big newspapers. “They say it’s
cost-cutting due to the crisis.”
For others, much more is at stake. The ven-
erable newspaper Izvestia is considering a
merger with the newcomer daily Russky
Telegraf, officials said. Vadim Goryainov,
head of the Profmedia company which owns
more than 50 percent in each paper, told
Reuters Izvestia shareholders would discuss
several merger plans.
Many newspapers and television channels
have already significantly cut staff salaries
and warned of possible sacking if the de-
cline in business continues, journalists say.
 Russian media, state-run and virtually ad-
vert-free in Soviet times, lost most state sup-
port after 1991 as Russia set itself on a free
market course. Since then, advertising has
propelled many magazines, newspapers and
particularly television channels to prosper-
ity and influence.
 Hundreds of advertising agencies, either
making adverts or simply re-selling and plac-
ing them, also flourished.
Russia’s severe economic woes have now hit
all businesses and people’s buying ability. As
a result, crisis-stricken firms, both Russian
and foreign, can no longer afford advertis-
ing, damaging broadcasters, printers and ad-
vertisement distributors.
“Many things will start from square one,”
said Sergei Lisovsky, one of Russia’s most
influential advertising tycoons, in an inter-

view with the Kommersant Daily business
newspaper.
“Advertising budgets for the rest of this year
have been lost. Those for the first half of
1999 have also been lost because they are
being budgeted now,” said Lisovsky, who
heads the Premier SV group.
Advertisers say order volumes have fallen
by up to 80 percent. Major foreign players
are in wait-and-see mode.
So far there have been few changes in me-
dia advertising, although commercial breaks
during films have become slightly shorter
and some newspapers have seemed some-
what slimmer.
“Broadcasters will be playing the same ads
for some time even if they had not been
paid. They consider it a face-saving solu-
tion, something that is supposed to convince
people that everything is fine,” said one
advertising manager.
 “But things are not fine. Soon archives will
come in handy — Soviet-era television dra-
mas and cartoons. Cheap foreign produc-
tions will also flood the screens.” •

TURKMEN TV CHIEF SACKED
RFE/RL 21 October, 1998

Turkmen President Saparmurat Niyazov on
20 October fired Klychmurad Kakabayev,
head of Turkmen Television, after criticiz-
ing the standard of programming,
“Nezavisimaya gazeta” reported on 21 Oc-
tober. Kakabayev was accused of serious fi-
nancial violations and replaced by
Annageldy Nurgeldyev. Niyazov also an-
nounced that the rebroadcasting of Russian
Public Television programs will be cut to
five hours daily. Niyazov said the move is
necessary because of the cost of such broad-
casts and because their contents often con-
tradict the moral standards of Turkmen so-
ciety. Niyazov called for Turkmen Televi-

C
IS



39

M
E

D
IA

 B
U

L
L

E
T

IN

TRANSCAUCASUS

Number 5, January1999

sion and Radio to become advocates of pa-
triotism and a high standard of morality.

KYRGYZ JUSTICE MINISTRY
CLOSES DOWN THREE
NEWSPAPERS.
RFE/RL, 22 October, 1998

The Kyrgyz Justice Ministry has shut down
three newspapers for “insulting the religious
feelings of believers,” ITAR-TASS reported
on 22 October. The ministry claimed that
“Limon,” “Paishanba,” and
“Kattamadaidzhest” contained erotic mate-
rial that could be considered offensive to
some people. “Paishanba” is owned and
published by the same group that put outs
the well-known weekly “Asaba,” which this
year has also run into difficulties with the
authorities. The founder of both newspa-
pers, Melis Eshimkanov, said “it’s just the
latest attempt by the authorities to strike
out at undesirable opponents.” Eshimkanov
added that “erotic publications can be
banned on religious grounds, but first there
is a need to change the Kyrgyz Constitu-
tion, in which it is written that the country
is secular state.” •

CAUCASUS RADIO IS ETH-
NIC BRIDGE
Julia Solovyova, The Moscow Times, No-

vember 11, 1998

Long divided by a bloody ethnic conflict,
Armenians and Azeris in Moscow now have
something they can share: a new radio sta-
tion. The Krasny Most, or Red Bridge, ra-
dio station was founded three months ago
to cater to hundreds of thousands of people
from Armenia, Azerbaijan and Georgia liv-
ing in Moscow.

The station takes its name from the medi-
eval Red Bridge over the Kura River where
the three countries meet. “Even though
there has been fighting going on ... we share

the same mentality,” said Krasny Most
founder Tigran Karapetyan, 29, sitting in
his tiny office at the Ostankino television
tower. The first day Krasny Most went on
the air, the phones in the office were ring-
ing off the hook. People called to say hello
over the air to their friends and relatives,
order their favorite songs and praise the
timely idea of the new station.

“People long for communication,” said
Enver Mansurov, a native of Baku who DJs
at Krasny Most. “News from the (Caucasus)
republics is very poorly covered in the Rus-
sian media. It (the station) is the outlet for
that and an escape for people.” From 8 a.m.
to 8 p.m. daily, Krasny Most plays Arme-
nian, Azeri and Georgian tunes, including
ethnic music, Soviet retro and modern pop.
Music is interspersed with news from
Yerevan, Baku and Tbilisi, as well as with
poetry, recipes and jokes. The national holi-
days of the three former Soviet republics
are strictly observed and famous people’s
birthdays celebrated. Stars such as Georgian
singer Vakhtang Kikabidze do talk shows.

Living effectively in exile has brought the
three peoples closer together, Karapetyan
said. There have been no violent clashes
between the Azeris and the Armenians in
Moscow, he said, despite years of war be-
tween those nations.

All, however, are harassed by the police or
by xenophobic Russians, and Krasny Most
has a talk show dedicated to the problem.
Called “Don’t Worry, I’m With You” after a
film by Yuly Gusman, a Russian director of
Jewish origin from Baku, the show features
lawyers, prosecutors and sociologists giving
advice on how to behave when harassed, or
how to get a Moscow registration permit.
Karapetyan said Armenians from Baku are

C
IS



40

TRANSCAUCASUS
M

E
D

IA
 B

U
L

L
E

T
IN

Number 5, January1999

the most fervent listeners of Krasny Most
since it is especially difficult, if not impos-
sible, for them to visit their hometown.
Karapetyan came up with the idea for the
station after putting together a collection
of popular songs from the Caucasus for a
karaoke project that then fell through. He
spent $ 1,200 to print 20,000 leaflets ad-
vertising the new station, which were
handed out at city markets, where many sell-
ers are from the Caucasus. For Karapetyan,
the radio station is just the beginning. He
is planning to create a Caucasian cultural
center - complete with a children’s play-
ground, a stage where plays could be per-
formed, exhibition space and a dance floor.

Baku, the Azeri capital,  and Tbilisi ,
Georgia’s capital, once were cosmopolitan
cities with rich cultural lives. Enterprising
and artistic Armenians often preferred them
to their own capital, Yerevan, which is
smaller and offers fewer opportunities, said
Yerevan native Karapetyan - who added that
he is so homesick he relishes anything made
in Armenia, even moldy lavash bread and
bad brandy. As the Soviet system began to
collapse, fighting broke out in Nagorny
Karabakh, an enclave within Azerbaijan
populated largely by ethnic Armenians.
Thousands of people fled the 1988-94 war
and many came to Moscow.

“Some evil fate has separated us. In Arme-
nia, they chase the Azeris. In Azerbaijan,

they chase the Armenians,” Karapetyan said.
“Here (in Moscow, however,) we don’t have
any mutual claims.” •

TURKMEN PRESIDENT
READY FOR ‘OPEN DISCUS-
SION.’
RFE/RL, 23 November, 1998

Turkmen President Saparmurat Niyazov will
go on national television and radio on 20
December to answer questions put to him
by Turkmen residents, ITAR-TASS reported
on 20 November. Questions should be about
the development of the country or society
and must be sent to the president’s press
service or the national television and radio
company before 20 December. •

KAZAKH PRESIDENTIAL
CANDIDATE COMPLAINS
ABOUT MEDIA ACCESS.
RFE/RL, 25 November, 1998

Karishal Assanov, who has registered to run
in the January presidential elections as an
independent, said incumbent President
Nursultan Nazarbayev has greater access to
the media than his opponents, RFE/RL cor-
respondents reported. Assanov made the
comments at a press conference in Almaty
on 24 November, adding that some candi-
dates have been deprived of any access to
the country’s media. •

C
IS


